Kleine omzetgroei voor PostNL
PostNL heeft in het eerste kwartaal de omzet iets zien groeien. De opbrengsten die gerelateerd zijn aan e-commerce stegen daarbij stevig, aldus het postbedrijf in een tussentijds handelsbericht.
PostNL zette voor 875 miljoen euro aan opbrengsten in de boeken. Dat was een jaar eerder nog 870 miljoen euro. De aan e-commerce gerelateerde omzet steeg van 34 procent naar 42 procent. PostNL zag de winst zoals verwacht dalen tot 14 miljoen euro, van 41 miljoen euro een jaar eerder.
Het zogenoemde onderliggend cash bedrijfsresultaat kwam uit op 29 miljoen. PostNL verwacht dat dit resultaat over het hele jaar uitkomt op tussen de 160 miljoen euro en 200 miljoen euro. Het bedrijf zag verder het volume van geadresseerde post met meer dan 10 procent afnemen, in lijn met de verwachtingen. Het pakketvolume dikte juist met 25 procent aan.
PostNL voelt op de postmarkt steeds meer druk van concurrent Sandd. Dat bedrijf introduceerde vorig jaar een eigen postzegel en kreeg door de overname van branchegenoot Van Straaten landelijke dekking. Er wordt inmiddels hardop door spelers gepleit voor consolidatie op de markt voor postdiensten.
Ook PostNL ging in zijn handelsbericht weer concreet in op de zogenoemde postdialoog die de Nederlandse overheid is gestart. De komende weken staat verder overleg gepland dat eind juni een concreet resultaat zou moeten opleveren. „We herhalen dat regelgeving zo spoedig mogelijk moet worden aangepast om een ordelijke en rationele aanpassing van de Nederlandse postmarkt te kunnen faciliteren, en dat consolidatie van partijen binnen de postmarkt onvermijdelijk is”, aldus topvrouw Herna Verhagen.
Hoe die consolidatie precies vorm moet krijgen, houdt Verhagen voor zich. „Maar er lopen nu vier of vijf postbezorgers door de straat met een posttas die elk jaar leger wordt. Ik denk dat die postvolumes samengevoegd moeten worden in één posttas.” Een terugkeer naar een monopoliepositie voor de bezorging van post heeft de topvrouw niet voor ogen. „Er zijn heel veel kleine postbedrijven actief op de Nederlandse markt. Ik denk dat dat voorlopig nog wel zo blijft.”