RD wijst omstreden advertentie over homoseksualiteit af
Het Reformatorisch Dagblad heeft een omstreden advertentie over homorelaties afgewezen. De advertentie was bedoeld als een reactie op de eind maart bij het RD verspreide flyer van Civitas Christiana.
Op die flyer was een reclame van Suitsupply te zien van zoenende mannen met een rood kruis erdoorheen. De bedoeling van de flyer was bij het kledingbedrijf protest aan te tekenen tegen reclame-uitingen van dat bedrijf.
Naar aanleiding daarvan is Jasper Klapwijk, commentator bij diverse media, een crowdfundingsactie gestart om een advertentie in het RD te plaatsen die juist positief is ten opzichte van relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht.
De advertentie is ontworpen in samenwerking met Shirin Musa van Femmes for Freedom, een organisatie die vrije partnerkeuze bepleit. Op de afbeelding staan twee mannen die elkaar verliefd aankijken, met de tekst ”Onvoorwaardelijke liefde”.
Het RD plaatst deze advertentie niet. Commercieel manager Cees Hovius: „De advertentie heeft het over onvoorwaardelijke liefde en suggereert daarmee dat er ook intieme liefdesrelaties moeten kunnen bestaan tussen mensen van hetzelfde geslacht. Dat is ook wat de foto uitstraalt. De criteria van ons advertentiebeleid zijn gebaseerd op de Bijbel. Naar onze overtuiging biedt de Bijbel alleen ruimte aan deze liefdesrelaties binnen een huwelijk tussen man en vrouw. Daarom moeten we de advertentie afwijzen.”
Kritiek
Het verspreiden van de flyer van Civitas Christiana is het RD op veel kritiek komen te staan. Hovius maakte duidelijk dat hij, achteraf bezien, had moeten vragen om een andere foto op de flyer, omdat nu de indruk is ontstaan dat homo’s als mens worden afgewezen. „Die flyer riep ertoe op om te ageren tegen Suitsupply. Dat kledingmerk adverteerde in bushokjes met posters waarop onder anderen twee zoenende mannen te zien waren. Het doel van de flyer van Civitas Christiana was te protesteren tegen onzedelijke reclames in het publieke domein. Achter dat doel staan wij nog steeds. Helaas is op de flyer een foto afgedrukt met een rood kruis door die twee zoenende mannen. Dat die illustratie een eigen leven is gaan leiden, betreuren we.”
Hoofdredacteur Steef de Bruijn betreurt het vooral dat homo’s, ook in de lezerskring van de krant, zich door de illustratie op de flyer gekwetst voelen en nog verder in een isolement raken. Volgens hem wil de afwijzing van de advertentie van Klapwijk niet zeggen dat het gesprek hiermee stopt. „We hebben twee keer een goed en open gesprek met elkaar gehad. Daarbij hebben we de verschillen van mening bepaald niet onder stoelen of banken gestoken. De mening van Klapwijk en Musa is helder, maar die van het RD is dat ook. We willen dat mensen met een homoseksuele geaardheid zich veilig voelen om daarover te praten. Tegelijkertijd wijzen we homoseksuele relaties op grond van de Bijbel af.”
Brief
De Bruijn zegt dat het RD het gesprek over de situatie van homo’s in de reformatorische gezindte gaande wil houden. John Lapré, een van de mannen die poseerden voor de advertentie van Klapwijk en Femmes for Freedom, gaat een brief schrijven waarop de hoofdredactie vervolgens reageert. Daarnaast zal Elze Reinders, voorheen actief voor verscheurd.nl, een opinieartikel schrijven. Deze site wil onder andere open en eerlijke gesprekken over homoseksualiteit en geloven bevorderen.
Klapwijk: „Ik vind het jammer dat we, ondanks goede gesprekken met het RD en maximale inspanningen aan onze kant om niet aanstootgevend te zijn, geen ruimte krijgen voor een advertentie die vrije partnerkeuze en vrijheid van meningsuiting bepleit. Ik had graag een geluid in het RD gezien naast de oproep van Civitas Christiana, vooral om een signaal te geven aan mensen die opgesloten zitten in een huwelijk of zich niet durven te uiten over hun seksuele voorkeur.”
Klapwijk vindt het positief dat er nu een briefwisseling komt. „Al had ik ook gehoopt op advertentieruimte. Maar het gaat me niet primair om een advertentie. Ik verwacht dat het gesprek op de opiniepagina leidt tot meer vrijheid voor mensen die nu in de knel zitten binnen de reformatorische wereld.”
Aangifte
Inmiddels heeft Klapwijk gegevens uitgewisseld met Hugo Bos, manager van Civitas Christiana. „Er is nog geen gesprek geweest, maar dat komt er wel wat mij betreft. Daarin hoop ik te horen wat de redenen waren om de flyer te verspreiden en hoe Bos terugkijkt op deze actie. Ik vind de flyer kwetsend en haatzaaiend. Daarom laat ik juristen beoordelen in hoeverre de flyer binnen de grenzen van de wet valt. Als zij hem grensoverschrijdend vinden, dan overweeg ik aangifte tegen de stichting te doen.”
Klapwijk onderneemt geen stappen richting het RD. „Een krant heeft de vrijheid om advertenties al dan niet te plaatsen. En het RD zegt spijt te hebben van het verspreiden van de flyer vanwege de ongelukkige foto.”
Het geld dat Klapwijk ophaalde voor een advertentie in deze krant gaat naar Femmes for Freedom of desgevraagd terug naar de schenkers. „Mogelijk gaan we in andere media adverteren of laten we posters in bushokjes ophangen.”