„Snellere trein Kampen-Zwolle te duur”
Het oorspronkelijke plan om de trein tussen Kampen en Zwolle, het Kamperlijntje, met 140 kilometer per uur heen een weer te laten rijden, kan in de ijskast.
Dat zei de Kampense wethouder Veldhoen (CU) dinsdag. „Je hebt geen hogeschoolopleiding nodig om te begrijpen dat het opnieuw aanleggen van de lijn te duur is om dat plan te laten doorgaan.”
Op het in december opgeleverde station Zwolle-Stadshagen stappen nog altijd geen reizigers in en uit. Als de trein tussen Zwolle en Kampen ook Stadshagen wil aandoen, is een snelheid van 140 kilometer per uur nodig. Dat vergt meer van de bodem. Voorheen reden de dieseltreinen er probleemloos met 100 kilometer twee keer per uur.
Het 13 kilometer lange spoor tussen Zwolle en Kampen is afgelopen zomer voorzien van een bovenleiding. Met die opknapbeurt en de bouw van station Stadshagen was 26 miljoen euro gemoeid. Vier dagen voor de opening van het station in december vorig jaar hoorde exploitant Keolis van ProRail dat rijden met die snelheid niet mogelijk was. De bodem bleek te instabiel.
Sindsdien rijden er overdag passagierstreinen en worden er ’s nachts testritten gedaan. De bodemonderzoeken zijn inmiddels afgerond maar ProRail wil er weinig over kwijt. „Met onze opdrachtgevers hebben we afgesproken daarover op 1 juni naar buiten te komen. Dan worden ook de conclusies bekend”, zegt een woordvoerder.
Voor Veldhoen is de situatie nu al helder. „Als Keolis in december meldt niet met 140 kilometer per uur te kunnen rijden en ProRail inmiddels stelt dat de stabiliteit van de bodem tegenvalt, wordt er niet meer met die snelheid gereden. Dan zou je de lijn moeten weghalen, de veenbodem afgraven en de lijn opnieuw moeten aanleggen om dat mogelijk te maken.”
Dat kost te veel, concludeert Veldhoen. Voor hem is duidelijk dat de huidige dienstregeling in stand moet blijven. „Wat er ook gebeurt: de reiziger mag niet de dupe worden.”
Wat er fout is gegaan, dienen volgens hem de provincie Overijssel en ProRail op te lossen. En als er geld bij moet? „Dat is in eerste instantie niet aan de gemeente Kampen.”
Al 152 jaar rijden er treinen tussen Zwolle en Kampen via de polder Mastenbroek. Dat die polder een slappe veenbodem heeft, kan voor ProRail geen verrassing zijn. Al tijdens de aanleg in 1865 kampte de lijn met verzakkingen door het veen. De woordvoerder van ProRail lijkt die geschiedenis niet te kennen.
Is er vooraf dan geen bodemonderzoek gedaan? Of zijn die genegeerd? De woordvoerder: „Het is voor ons ook een puzzel die we moeten leggen. Wat er vooraf bekend was, is voor ons ook onderwerp van onderzoek.”
De Overijsselse PvdA noemde op sociale media de situatie dinsdag al „een wanvertoning” en zei een miljoenenstrop te verwachten.
CDA-Statenlid Schrijver vindt dat de wethouder voor zijn beurt spreekt. „We hebben een contract met ProRail en daar houden we ze aan. Het is ondenkbaar dat we een station laten bouwen dat vervolgens ongebruikt blijft.”