Burgers klagen over bureaucratie
Formulieren zijn vaak te ingewikkeld, instellingen werken langs elkaar heen en de overheid lijkt Nederlanders eerder tegen te werken dan te helpen.
Dit zijn enkele van de klachten die burgers en belangenorganisaties minister De Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing) woensdag hebben voorgelegd.
Ouderen, langdurig zieken, gehandicapten en uitkeringsgerechtigden kwamen woensdag naar Madurodam om de minister te vertellen waar zij tegen aanlopen. Veel sprekers laten weten het gevoel te hebben dat ze door de overheid worden tegengewerkt.
H. van de Knijff heeft een dwarslaesie en rijdt in een rolstoel. Zijn auto is kapotgegaan, zodat hij niet meer zelf naar zijn werk kan rijden. Van de Knijff stuitte op zo veel weerstand dat hij geen nieuwe auto kan regelen en elke dag per taxi naar zijn werk gereden moet worden. „Nu moet ik 500 euro per maand betalen aan eigen bijdrage. Dat is dus de prijs die je moet betalen als je wilt werken”, merkt hij op.
Directeur B. van de Dungen van de Landelijke Vereniging voor Thuiszorg hekelt de vele controles en het wantrouwen dat bij instellingen heerst. „De Belastingdienst gaat er in beginsel van uit dat je belastingformulier klopt. In de zorg wordt er echter van uitgegaan dat het niet klopt. Je kunt veel beter steeksproefsgewijs controleren of mensen de zorg inderdaad nodig hebben.”
Ouderenadviseur A. Vermeulen stelt als voorbeeld een 58-jarige man die een herseninfarct heeft gehad. „Durft er iemand te raden hoe vaak hij in twee jaar is gekeurd? Elf à twaalf keer”, vertelt Vermeulen.
De Graaf wil dat Nederlanders eind 2007 een kwart minder tijd kwijt zijn aan bureaucratie. De minister wil regelmatig gesprekken met burgers voeren over dit onderwerp.