Peijs start debat over beprijzen autorijden
Minister Peijs van Verkeer zet een breed debat op over het beprijzen van het autoverkeer.
Er komt na de zomer een zogeheten platform gebruiksvergoeding met daarin onder andere ANWB, Stichting Natuur en Milieu en lagere overheden om zo veel mogelijk steun voor een vorm van kilometerheffing te creëren.
Dat forum begint in september en moet in februari volgend jaar met zijn werk klaar zijn, kondigde de bewindsvrouw woensdag aan tijdens een kamerdebat.
In het debat bleek dat een ruime kamermeerderheid, uitgezonderd CDA en LPF, binnen drie jaar een kilometerheffing wil invoeren. Die eensgezindheid in de Kamer is volgens minister Peijs slechts schijn. „In werkelijkheid is het een wespennest. Over de manier van invoeren zijn ze het niet eens.” Via het brede debat dat Peijs gaat opzetten, moet er wel overeenstemming komen. Zo niet, dan komt Peijs zelf met een voorstel, waarschuwde ze.
Dat wil niet zeggen dat binnen enkele jaren al een heffing wordt ingevoerd, maar volgens Peijs is dat na 2010 onvermijdelijk. Ze wil dat alleen wel nog deze kabinetsperiode, en dus voor 2007, voorbereiden, zoals zij ook al bij de behandeling van haar begroting in november aankondigde.
De bewindsvrouw zou wel proefprojecten met een heffing rond grote steden willen opzetten. „Dat zou helpen bij het verkrijgen van draagvlak.” Maar grote steden hun eigen gang laten gaan, komt niet bij haar op. „Er moet een landelijk systeem komen. Anders moeten automobilisten straks drie tolkastjes aan boord hebben.”
Peijs kreeg woensdag van bijna alle fracties een veeg uit de pan vanwege het gebrek aan visie, ambitie en inhoud in de hoofdlijnennotitie over mobiliteit. Die notitie moet alvast duidelijk maken wat er zoal in de Nota Mobiliteit komt te staan, die in oktober wordt gepresenteerd. Omdat de Kamer niet zolang wilde wachten, stuurde Peijs alvast een hoofdlijnennotitie naar het parlement.