Economie

Rabobank komt met digitale acceptgiro

Betalen van rekeningen via een acceptgiro wordt vanaf volgend jaar een stuk eenvoudiger. Een druk op de knop is voldoende om een digitale variant van de voorgedrukte betalingsopdracht naar de bank te sturen.

ANP
1 July 2004 08:12Gewijzigd op 14 November 2020 01:22

De Rabobank heeft het systeem samen met TPG Post ontwikkeld, zo maakten beide ondernemingen gisteren bekend.

Veel Nederlanders bankieren via internet, maar de meeste rekeningen komen nog via de post. Het digitaal betalen van de bijgevoegde acceptgiro’s is een omslachtige klus. Nu moet een lange reeks codes handmatig worden overgenomen om de rekening per computer te voldoen.

Bij de nieuwe dienst krijgen Rabo-klanten via een speciale elektronische postbus de acceptgiro toegezonden. Door middel van de normale identificatiecode op de bankpagina op internet krijgen ze toegang tot de kant-en-klare digitale betaalopdrachten. Een handtekening zetten is daarom niet nodig.

Rabobank is vooralsnog de enige bank die deze dienst aan gaat bieden samen met TPG. Medio 2005 moeten de circa 1,7 miljoen internetklanten van de bank gebruik kunnen gaan maken van de digitale acceptgiro.

Volgens de bank is het systeem makkelijker voor de klant en goedkoper voor bedrijven. „Ondernemingen hoeven bijvoorbeeld geen portokosten meer te betalen. Bovendien maken betalers geen tikfouten meer bij het overnemen van de gegevens op de computer”, aldus een woordvoerder van de Rabobank.

Jaarlijks versturen bedrijven en goede doelen circa 500 miljoen acceptgiro’s. TPG en Rabo denken vooral grote bedrijven zoals telecomondernemingen, verzekeraars en energiemaatschappijen te interesseren voor de digitale rekeningen.

TPG Post regelt de afhandeling van rekeningen voor onder meer KPN, Univé, Casema en VGZ. Ongeveer 135.000 particulieren ontvangen van deze bedrijven geen post, maar een digitale factuur.

ABN AMRO laat weten de digitale acceptgiro „een interessante ontwikkeling” te vinden. „We kijken zelf ook naar mogelijkheden om dit te doen”, aldus een woordvoerster van de bank. Ze kon niet zeggen op welke termijn ABN een soortgelijke dienst gaat aanbieden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer