BelCompany ruikt kansen
BelCompany ziet nieuwe kansen in de snelle ontwikkeling van de mobiele telefonie. Het bedrijf ziet vooral mogelijkheden ontstaan door de verdere integratie van diensten via de gsm.
Nederlands grootste telefoonwinkelketen wil daarom het aantal winkels in Nederland de komende jaren uitbreiden van 121 naar 150 en in België van 24 naar 50. Het assortiment wordt breder, onder meer door toevoeging van apparatuur voor bijvoorbeeld het afdrukken van mobiel verzonden foto’s (mms).
Dat zei algemeen directeur G. Tiemessen van BelCompany, onderdeel van detailhandelsconcern Macintosh, dinsdag in Amsterdam.
Tiemessen ziet nu al dat fotocamera’s goedkoper dan 300 euro verdwijnen. Nieuwe telefoons met ingebouwde camera gaan hun functie overnemen. Daardoor ontstaat volgens hem vraag naar het afdrukken van verzonden foto’s via fotocentrales. De ontwikkeling van een persoonlijk afdrukapparaat is nog niet ver genoeg, maar deze mogelijkheid komt er wel aan, volgens Tiemessen.
Jongeren zijn niet alleen de belangrijkste gebruikers van gsm-diensten, zij zijn het ook die vrij willen zijn om over iedere gewenste dienst te kunnen beschikken. Het zijn vooral jonge mensen tussen de 12 en 18 jaar die het sms-en (korte tekstberichten) de laatste paar jaar hebben opgepakt. Ook mms-en lijkt vooral via deze groep te gaan doorbreken.
Maar ook voor anderen wordt het mobieltje steeds belangrijker. In 1997 noemde van de bezitters op de vraag Wat neemt u mee bij het verlaten van het huis? de mobiele telefoon als 48e, bij recent onderzoek stond het mobieltje op nummer drie, na de portemonnee en sleutels. Het belang van het apparaatje zal nog toenemen als er functies aan worden gekoppeld als die van een babyfoon die belt (en eventueel ook beeld geeft) als hij geluid registreert, of als vervanger van de sleutel.