„Privacyschandaal raakt omzet Facebook niet”
Facebook verwacht niet dat alle ophef over het privacyschandaal rond het socialemediabedrijf veel impact op de omzet zal hebben. Dat heeft een hoge marketingdirecteur van Facebook gezegd tegen The Wall Street Journal.
Het gaat om Carolyn Everson. Volgens haar hebben verreweg de meeste Facebookgebruikers de afgelopen weken niets veranderd aan hun persoonlijke privacyinstellingen. Daarom zullen de advertentieverkopen bij Facebook waarschijnlijk niet significant worden geraakt.
Vorige maand kwam naar buiten dat het onderzoeksbureau Cambridge Analytica stiekem de gegevens van tientallen miljoenen Facebookgebruikers, onder wie ook Nederlanders, in handen wist te krijgen. Velen van hen kregen vervolgens gerichte advertenties te zien om hun mening over bijvoorbeeld de Amerikaanse presidentsverkiezingen en het brexitreferendum te beïnvloeden.
Facebook-baas Mark Zuckerberg was deze week in het Amerikaanse Congres om tekst en uitleg te geven. Eerder bood hij al uitgebreid zijn excuses aan en beloofde hij beterschap. Facebook heeft onlangs tevens zijn privacyinstellingen beter zichtbaar gemaakt. Ook werd het voor gebruikers eenvoudiger om gegevens te wissen.