Brugklassers vinden schoolboeken te moeilijk
Schoolboeken voor brugklassers zijn geschreven in te moeilijke taal. Ongeveer een op de vijf brugklassers is onvoldoende in staat teksten die op school aangeboden worden begrijpend te lezen. Dat blijkt uit onderzoek van het Expertisecentrum Taal, Onderwijs en Communicatie (ETOC) van de Rijksuniversiteit Groningen onder 2700 brugklassers.
Uit het landelijk uitgevoerde onderzoek blijkt verder dat de verschillen tussen de regio’s groot zijn. In het zuiden van het land lezen leerlingen aanzienlijk beter dan in het noorden, met uitzondering van havo- en vwo-scholieren: die scoren in de noordelijke provincies beter. Anderstalige leerlingen hebben meer moeite met begrijpend lezen. Dyslectische leerlingen scoren niet veel lager dan niet-dyslectici, aldus de onderzoekers dinsdag.
Noordelijke brugklassers hebben bovendien minder woordkennis dan hun jaargenoten in het zuiden van het land, melden de onderzoekers. „Daar staat tegenover dat vwo-leerlingen in het noorden opvallend goed scoren ten opzichte van andere regio’s. In de regel geldt dat hoe meer woordkennis leerlingen hebben, des te beter zij teksten begrijpen. Volgens de onderzoekers is woordkennis daarom een betere graadmeter voor tekstbegrip dan de Cito-score.