Facebook ‘constructief’ bij consumentenoverleg
Hooggeplaatste vertegenwoordigers van Facebook hebben zich woensdag „open en constructief” opgesteld in een overleg met consumentenorganisaties uit België, Italië, Spanje, Portugal en Brazilië. Deze vijf bonden hadden een klacht ingediend bij Facebook naar aanleiding van het lekken van gegevens van gebruikers aan data-analysebedrijf Cambridge Analytica.
De consumentenorganisaties eisen „gepaste compensatie” voor de consumenten van wie de gegevens zijn misbruikt. Ook willen ze onderhandelen over compensatie als blijkt dat gebruikers zijn gemanipuleerd via andere apps op het Facebook-platform.
De vijf willen weten wat het sociale netwerk gaat doen om de risico’s voor gebruikers te elimineren en consumentenrechten juist toe te passen. Facebook zei daar veel belang aan te hechten, meldt het Belgische Test-Aankoop.
Consumenten moeten de „enige echte manager” zijn van hun eigen gegevens en precies weten waarvoor die worden gebruikt, aldus Test-Aankoop. Facebook heeft toegezegd binnen twee weken terug te komen op de eisen. De klachtprocedure wordt tot die tijd stilgezet.
Ook de privacywaakhonden in de EU buigen zich overigens over de zaak, onder leiding van de Britten. De toezichthouders zouden een boete kunnen opleggen.