Buitenland

„Vaak foute diagnose huisartsenposten”

Huisartsenposten schieten dikwijls tekort in het ingrijpen bij ernstige aandoeningen. Dat blijkt volgens de Stichting De Ombudsman uit onderzoek van 72 klachten van patiënten over huisartsenposten die een verkeerde diagnose stelden of een verkeerd advies gaven.

ANP
29 June 2004 11:40Gewijzigd op 14 November 2020 01:22

De stichting concludeert dat het merendeel van deze klachten terecht was. Bij 32 zaken waarin de patiënt uiteindelijk overleed, bleek in 26 gevallen dat de huisartsenpost niet doorhad dat er van een ernstige situatie sprake was.

Bij veertig zaken waarbij mensen door laks ingrijpen niet goed behandeld zouden zijn, bleek de klacht van patiënten in driekwart van de gevallen terecht. Zij hielden blijvend letsel over of werden ernstig ziek.

Bij ruim eenderde van de slechte diagnoses is het de assistent die volgens de klagers de fout in is gegaan. Daarom wil de Stichting De Ombudsman dat de huisarts altijd eindverantwoordelijk blijft voor het optreden van de assistent. De wet biedt hiervoor onvoldoende garantie omdat het stellen van diagnoses niet aan de arts is voorbehouden.

Het dossieronderzoek van de Stichting De Ombudsman volgt op een inventarisatie van klachten die de stichting in oktober naar buiten bracht. Via het televisieprogramma Ook Dat Nog! verzamelde de stichting meer dan 350 klachten over huisartsenposten, waar mensen buiten kantooruren terechtkunnen. Ruim de helft van de klachten ging over een verkeerd medisch advies. Deze klagers heeft de stichting opnieuw benaderd om hun dossiers onder de loep te leggen, 72 mensen deden mee.

Ook in een recent rapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) komen de huisartsenposten er slecht van af. Patiënten moeten vaak grote moeite doen om de posten te bereiken, ook telefonisch, en ook de inspectie constateerde onvoldoende scholing bij medewerkers die door de telefoon adviezen geven.

Inspecteur-generaal Kingma van de IGZ zei in mei dat de doktersassistenten beter moeten worden opgeleid of dat in de toekomst ervaren verpleegkundigen aan de telefoon moeten gaan zitten. De Landelijke Huisartsenvereniging schreef de fouten van de posten toe aan een haperende start van het relatief nieuwe fenomeen, maar de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie dringt aan op snel ingrijpen door de overheid.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer