Coolsingel wordt groene boulevard in Rotterdam
De Coolsingel is nu nog een drukke verkeersader in Rotterdam, maar eind 2020 moet de bekendste weg van de stad een groene boulevard zijn. Maandag, als de laatste sporen van de Rotterdamse marathon verdwenen zijn, gaat de vierbaansweg op de schop. De metamorfose kost zo’n 60 miljoen euro.
Belangrijkste verandering is dat er nog maar twee rijbanen overblijven. De ruimte die daardoor ontstaat wordt gevuld met grote bomen, bankjes, een breed fietspad, wandelgebied, miniparkjes en bestrating.
Nu is het door het vele verkeer soms nog lastig de Coolsingel over te steken en daardoor vormt de weg een barrière tussen de twee delen van het centrum. In de nieuwe situatie komen er elf plaatsen waar kan worden overgestoken. Ook wordt de inrichting van Coolsingel doorgetrokken tot aan het Maritiem Museum en het populaire uitgaansgebied op de Witte de Withstraat.
De trams blijven wel rijden over De Coolsingel. Vanaf maandag is de weg vanaf de richting Eramusbrug naar Rotterdam Noord afgesloten.
Rotterdam is niet eerste stad waar auto’s minder ruimte krijgen in het centrum. Zo is Delft volledig autoluw en hebben fietsers rond het station veel extra ruimte gekregen. Utrecht en Den Haag werken ook een groen en autoarm centrum. In steden als Tilburg en Eindhoven hebben voetgangers en fietsers al veel meer ruimte gekregen in het centrum.