Omzetgroei Coolblue zwakt af
Coolblue groeit minder hard. Het webwinkelbedrijf timmert nog altijd flink aan de weg, maar de opbrengsten groeien niet meer met de reuzenstappen van de voorgaande jaren.
Het afgelopen jaar verhoogde Coolblue zijn omzet met 38 procent tot 1,2 miljard euro. Dat was conform de eigen verwachtingen. In 2016 en 2015 steeg de omzet echter nog met ruim 50 procent.
Coolblue-topman Pieter Zwart wil niets weten van het afzwakken van de omzet. „In absolute zin is dit de grootste omzetgroei ooit. Dit is spectaculair. We zijn hier bijzonder tevreden over”, zegt hij in een toelichting.
Het bedrijfsresultaat (ebitda), een belangrijke graadmeter voor de winstgevendheid, kwam uit op 21 miljoen euro tegenover 19 miljoen euro een jaar eerder. De nettowinst bleef nagenoeg gelijk op ongeveer 9 miljoen euro.
Coolblue investeerde het afgelopen jaar flink in verdere groei. Zo werd een nieuw distributiecentrum in gebruik genomen en werd de eigen bezorgdienst verder opgetuigd. Vooral bestellingen van witgoed en andere grote of zware producten worden door Coolblue zelf bezorgd. Het bedrijf rijdt nu met ongeveer 150 bezorgbusjes in Nederland en België.
Dit jaar wil Coolblue, dat voor 30 procent in handen is van de beursgenoteerde investeringsmaatschappij HAL, onder meer een bezorgdienst voor televisies introduceren. Verder wil het bedrijf voortborduren op zijn afgelopen jaar geïntroduceerde diensten, zegt Zwart. Zo groeide het aantal fysieke winkels, waar van er twee volgens de nieuwe XXL-formule werken.