Rotterdam: ultimatum voor deelfietsaanbieders
Rotterdam geeft aanbieders van deelfietsen tot 1 augustus de tijd om hun zaakjes op orde te krijgen. De gemeente eist van bedrijven als Obike en Mobike dat ze zich aan de afspraken houden over locaties, zwerffietsen en fout geparkeerde tweewielers. Doen ze dat niet, dan geeft Rotterdam de bedrijven een rode kaart en moeten de aanbieders stoppen. „Het is de gemeente menens.”
Dat staat in het nieuwe beleid van de gemeente Rotterdam over deelfietsen. De Maasstad wil anders dan Amsterdam deelfietsen niet verbieden. Ook komt er vooralsnog geen vergunningstelsel. „Wij zien heel duidelijk de toegevoegde waarde van de deelfietsen voor Rotterdam”, zegt wethouder Pex Langenberg (Mobiliteit).
Zo is de deelfiets belangrijk om inwoners die geen eigen fiets hebben aan vervoer te helpen. Ook voor de luchtkwaliteit is de deelfiets van belang.
In Amsterdam zijn de deelfietsen in oktober aan banden gelegd. De fietsen mogen alleen nog gehuurd worden op vaste plekken en niet meer vanaf de openbare weg.
Samen met Amsterdam, Den Haag en Utrecht werkt Rotterdam aan een universele app voor deelfietsen. Met een enkele app kan dan een fiets worden gehuurd, ongeacht wie aanbieder is. Een groot aantal bedrijven doet al mee. Rotterdam overweegt deelname aan de app verplicht te stellen als een aanbieder op een drukke locatie actief wil zijn.
Kapotte of verkeerde gestalde fietsen moeten door de aanbieder worden weggehaald. Gebeurt dat niet op tijd, dan verwijdert de gemeente de tweewielers. Alleen tegen forse betaling kunnen bedrijven hun fiets terugkrijgen.