Goed opletten bij keuze nieuwe energieleverancier
Consumenten mogen op 1 juli mogen overstappen naar een andere leverancier voor hun gewone stroom en gas. Digitale camera’s, knuffelbeesten en fikse kortingen moeten de klant over de streep trekken. Maar de consument zit vol vragen. „Moet ik mijn stopcontacten veranderen?”
Vanaf juli mogen consumenten en kleine bedrijven hun regionale leverancier van normale ’grijze’ stroom, zoals Nuon en Essent, inruilen voor een van de andere dertig elektriciteitsbedrijven. Consumenten mochten al drie jaar kiezen wie hun milieuvriendelijk opgewekte, ’groene’ stroom mag leveren. In die periode hebben 2,7 miljoen consumenten dat gedaan.Maar anders dan voor groene stroom lopen consumenten nauwelijks warm voor grijze stroom. Sinds half mei konden consumenten zich aanmelden voor een overstap per 1 juli. Slechts enkele duizenden consumenten hebben zo’n overstap aangevraagd. De verwerking van een overstap kost maximaal vijf dagen. De verwachting is niet dat Nederlanders deze zomer massaal overstapt op een andere leverancier. „Veel mensen kijken de kat uit de boom of zijn op vakantie”, verwacht de Consumentenbond.
NIEUWE GASLEVERANCIERS
Particulieren kunnen ook overstappen op een andere leverancier van gas. Maar de marges op de door de Gasunie gedomineerde gasmarkt zijn voor nieuwkomers te klein. Slechts vijf nieuwkomers hebben een vergunning om gas te leveren. Het zal nog lang duren voordat de marktwerking hier is verbeterd, verwachten deskundigen.
PRIJSOPBOUW
De liberalisering van de stroommarkt kan de consument per jaar enkele tientallen euro’s schelen, maar dan moet hij de voorwaarden van de aanbieders goed uitpluizen. Zo kan een energiebedrijf bijvoorbeeld een laag tarief voor een kilowattuur (kWh) rekenen maar een hoog vastrecht, een soort abonnementskosten.
TWEE REKENINGEN?
De consument mag dan kiezen van wie hij zijn stroom betrekt, hij blijft voor het transport van de elektriciteit afhankelijk van zijn oude stroomleverancier. Die beheert namelijk het elektriciteitsnet en stuurt voor dit zogenaamde netbeheer een aparte rekening. U kunt deze kosten ook door uw nieuwe leverancier laten innen.
PRIJSSTUNTEN
De negen nieuwkomers op de markt voor normale stroom kunnen maar met een klein deel van de stroomprijs stunten. Ruwweg driekwart van de prijs van een kilowattuur bestaat namelijk uit BTW, energiebelasting en transportkosten. Slechts een kwart van de stroomprijs gaat naar de leverancier.
PRIJSOPBOUW
Bij het uitkiezen van een nieuwe leverancier moet de consument opletten of het om een inclusieve aanbieding gaat of dat er nog toeslagen en belastingen bij komen. Zo is groene stroom momenteel nog erg aantrekkelijk, maar op termijn zal het belastingvoordeel worden afgeschaft.
CONTRACTDUUR
Net als in de mobiele telefoonmarkt bieden energiebedrijven meerjarige stroomcontracten aan, vaak vergezeld van een lokkertje. Mochten de prijzen tussentijds dalen dan zit de consument vast aan het afgesproken hoge tarief.
OPZEGTERMIJN
Consumenten die de afgelopen tijd zijn overgestapt op groene stroom maar nu willen switchen, moeten hun contract naslaan op een eventuele opzegtermijn. Het is ook aan te raden de opzegtermijnen van nieuwe aanbieders te vergelijken.
STORINGSNUMMER
Met de liberalisering verdwijnt voor de particulier ook een duidelijk aanspreekpunt bij energieproblemen. Om dit te ondervangen, is er nu een landelijk storingsnummer voor gas en licht (0800-9009).
VERKOOPBABBEL
De komende maanden zullen de energiebedrijven potentiële klanten gaan bestoken met aanbiedingen. Maar let op: na een telefonische verkoopbabbel vinden veel mensen een ongewilde welkomstbrief van hun ’nieuwe’ leverancier op de mat.