Hoofddeksels horen er weer bij
Hoeden, mutsen en petten spelen een grote rol in het modebeeld deze zomer. Ook komend winterseizoen kun je niet om het hoofddeksel heen. De trend is vooral op de agenda gezet door muzikanten. Ook prinses Máxima heeft met de alpinopet die ze op Koninginnedag droeg, de aandacht voor hoofddeksels vergroot.
Een populair model is een Engels countryhoedje. Het is uitgevoerd in typische zomerkleuren en in lichte en luchtige stoffen zoals canvas en linnen. Printjes van bloemen -voor meiden- of ruiten -voor beide geslachten- zijn favoriet.
Redacteur Rosita van der Kwaak van modevakblad Textilia merkt op dat de hoeden- en pettentrend ook in het komende winterseizoen doorzet. Bekende merken als G-Star, Replay, Pepe, Diesel en Invito hebben allemaal de Engelse countryhoed en de alpinopet in hun collectie opgenomen. Daarnaast is de gebreide muts een belangrijk item. De materialen zijn luxe: veel wol, zacht vilt en zelfs pluizig mohair.
Trendwatcher Hanneke van der Linden van Timetable Trendforecasting bevestigt de hoofddekseltrend. Naast genoemde modellen ziet zij komende winter ook het klassieke Cloche-model in de winkels komen. „Dit is een mutsje dat wat strakker om het hoofd valt en licht uitloopt.
Een reden voor de toenemende interesse voor hoeden en petten is de huidige ”total look”-trend, waarbij een outfit geheel wordt afgewerkt met accessoires. „Dassen, schoenen en sieraden zijn hierbij belangrijk en nu hoort de hoed of pet er ook bij.”
Dat de trend voornamelijk door jongeren wordt opgepakt, heeft volgens Van der Linden een belangrijke reden: „De modellen zijn overwegend klassiek. Als je jong bent, staat zo’n model speels en heeft het een geinige uitstraling. Als je ouder bent, staat het vaak een stuk serieuzer en dat is juist niet de bedoeling. De hoed of pet moet echt gezien worden als een leuk, speels item. Met jong doel ik overigens op een jonge uitstraling. Máxima is daar een goed voorbeeld van, omdat zij de alpinopet draagt in rood en combineert met een spijkerjasje.”