Economie

Frankrijk: belasting op aankoop zwaarvervuilende auto

Vanaf januari komt er in Frankrijk een speciale aankoopbelasting op sterk vervuilende auto’s, die kan oplopen tot 3000 euro. Minister Lepeltier van Milieu heeft dat maandag bekendgemaakt in het kader van een Plan Gezondheid en Milieu. De regering richt het vizier vooral op de grote vierwielaangedreven voertuigen met V8– of zelfs V12–motoren, die tot viermaal meer kooldioxide uitstoten dan ’gewone’ auto’s.

ANP
22 June 2004 07:41Gewijzigd op 14 November 2020 01:20

Een Franse wagen in het duurdere segment als de Renault Velsatis met een V6–benzinemotor zou door die belasting zo’n 1500 euro duurder worden. Daarentegen komt er een aankooppremie voor de minst vervuilende, kleinere auto’s tot zo’n 800 euro. Ongeveer de helft van de ongeveer twee miljoen nieuwe auto’s die jaarlijks in Frankrijk worden verkocht, blijft buiten schot.

Staatssecretaris Van Geel (Milieu) kondigde vrijdag soortgelijke plannen aan. Hoe zuiniger de auto, des te lager de aanschafbelasting of BPM in 2005 wordt, en dus andersom hoe duurder in verbruik, des te hoger de BPM. Zijn woordvoerder kan maandag echter nog geen bedragen geven.

Vooral Japanse en Amerikaanse producenten van grote vierwielaangedreven luxueuze reuzenjeeps hebben al hevig geprotesteerd. Zij stellen dat hun auto’s aan alle normen voldoen die Frankrijk zelf heeft gesteld. Niemand kan echter ontkennen dat die wagens drie tot viermaal meer verbruiken dan andere auto’s. Op het ogenblik betreft zo’n 3,6 procent van de totale autoverkopen in Frankrijk vierwielaangedreven voertuigen. Dat zal volgens prognoses oplopen tot 5 procent.

Twee weken geleden heeft de Parijse gemeenteraad zich al gesteld achter een voorstel van de Groenen de stad op den duur verboden te verklaren voor dergelijke voertuigen. Tot dusverre blijft dat bij een wens, een regel is er (nog) niet. Volgens de Groene wethouder Denis Baupin is er voor „een dergelijk, zwaarvervuilend modeverschijnsel" geen plaats in een grote stad. Veel van die auto’s komen bovendien nauwelijks de stad uit, en zien helemaal nooit een zandweg waar vierwielaandrijving van nut kan zijn. De chauffeurs van het merendeel van de in Parijs rondrijdende ’4x4’ zijn vrouwen, die kinderen van en naar school brengen en er boodschappen mee doen.

Eerder al haalde burgemeester Ken Livingstone van Londen uit tegen de opmars van dergelijke, soms meer dan twee ton wegende, gevaartes in zijn stad.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer