Economie

Ouderenbond hekelt plan van Rabobank

De ouderenbond ANBO is niet echt te spreken over de plannen van Rabobank om geld aan huis af te leveren bij klanten die slecht ter been zijn. De organisatie hekelt onder meer het tarief van 5,50 euro dat daarvoor in rekening wordt gebracht.

Redactie economie
1 March 2002 21:13Gewijzigd op 13 November 2020 23:26

Vrijdag maakte de Rabobank het plan bekend om geld naar oudere klanten te gaan brengen. Nu steeds meer bankkantoren hun deuren sluiten biedt de bank deze mogelijkheid aan klanten die slecht ter been zijn. Vooral ouderen hebben vaak moeite met pinautomaten. Na protesten van ouderenbonden, de federatie van slechtzienden en de FNV gaat de Rabobank daarom tegen betaling naar de klanten toe, aldus een woordvoerder van de grootste bank van Nederland vrijdag.

Voor 5,50 euro -volgens een woordvoerder transportkosten- krijgen particulieren pakketten van 50 tot 200 euro aan de deur bezorgd. De Rabobank heeft op verschillende plaatsen al geëxperimenteerd met de thuisbezorgservice. Die proeven verliepen succesvol, aldus de woordvoerder. Hoeveel mensen van de nieuwe dienst gebruik gaan maken is niet bekend.

De geldservice is een van de alternatieven die de bank voor het gebruik van haar kantoren biedt. Net als collega-banken zoals ABN Amro is Rabobank al enige tijd bezig haar kantorennetwerk af te slanken. Zo’n vier jaar geleden zat Rabobank landelijk op 2000 kantoren, over een jaar moet dat zijn teruggebracht tot 1500. Daarmee is Rabobank nog altijd de bank met het meest uitgebreide kantorennetwerk.

De kantoren die verdwijnen zitten vooral op het platteland. Ze zijn onrendabel geworden omdat er te weinig mensen aan de balie geld komen halen. Behalve de geldservice aan ouderen komt Rabobank met een geldbus voor dorpen waar geen kantoor meer is. Ook kan de buurtsuper voor een deel het werk van het oude lokale bankkantoor overnemen.

De ouderenbond ANBO is niet echt te spreken over de plannen van Rabobank. De 5,50 euro die voor de bezorging in rekening wordt gebracht, valt bijvoorbeeld slecht. „Eerst worden de klanten in de kou gezet, nu laten ze diezelfde klanten geld betalen om uit de kou te komen”, stelt een woordvoerster. Zij is bang dat veel ouderen vanwege de bezorgkosten onverantwoord hoge geldbedragen opnemen, wat weer veiligheidsrisico’s met zich meebrengt.

Verder vindt de ANBO het fysieke onderscheid dat Rabobank maakt (geldservice alleen voor hen die slecht ter been zijn) onterecht. De dienst moet beschikbaar zijn voor alle oudere klanten die niet kunnen of durven pinnen.

De bond gaat binnenkort met enkele banken praten over alternatieven voor het krimpende kantorennetwerk. De Nederlandse Vereniging van Banken, de brancheorganisatie van de banken, denkt in april een studie over het onderwerp af te ronden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer