Heineken gaat samenwerken met Mexicaanse brouwer Femsa
Heineken heeft een driejarig contract getekend met de Mexicaanse brouwer Femsa, bekend van de bieren Sol en Dos Equis. Heineken wordt exclusief importeur en verkoper van de Femsa–bieren in de VS. Dat liet Heineken maandag weten.
Heineken verwacht dat de samenwerking eind dit jaar in werking treedt. De brouwer denkt dat de overeenkomst met Femsa hem een marktaandeel van 26 procent in de Amerikaanse bierimport oplevert. Er zijn geen financiële details bekendgemaakt.
Het volume van Heineken in de Amerikaanse markt stijgt door de samenwerking met Femsa met 1,8 miljoen hectoliter naar 7,9 miljoen hectoliter. Heineken ziet de bieren van Femsa als aanvulling op zijn merken Heineken en Amstel Light.
Met de Mexicaanse bieren hoopt Heineken toegang te krijgen tot snelgroeiende Spaanstalige bevolkingsgroep in de VS. Financieel directeur R. Hooft Graafland liet eind mei weten dat Heineken interesse had in een samenwerking met Femsa.