Consumenten vinden ”Made in EU” zinloos
Consumenten hebben geen voordeel van een ”Made in the EU”-aanduiding op producten. Beter is het meer informatie te geven over de inhoud van het product.
Dat meldde de Europese Consumenten Adviesgroep als reactie op een idee van de Europese Commissie. Die had het ”Made in the EU”-stempeltje in december bedacht. De informatie zou verplicht of vrijwillig in de plaats kunnen komen van aanduidingen zoals ”Made in Holland” en ”Made in Germany”.
De consumentengroep vindt de herkomstinformatie weinig zinvol. „We accepteren dat sommige consumenten willen weten of het product is geïmporteerd en uit welk land het komt. Maar het zegt niets over de aard, samenstelling, productiemethode en de milieu- of sociale gevolgen”, aldus het advies, dat zaterdag op de website van het Europese departement van consumentenzaken is bekendgemaakt.
De adviesgroep, ingesteld door de Europese Commissie, ziet hooguit iets in vrijwillige invoering door bedrijven. „Als bedrijven of een branche denken een marktvoordeel te krijgen met een ”Made in the EU”-label, moeten ze dat zelf maar weten.”
De discussie over het merkje betreft niet voor voedingsproducten: daarvoor gelden al regels. Voor bijna alle voeding is aanduiding van het herkomstland verplicht.