Tunnel tussen Rotterdam en Europoort geopend
Minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) heeft vrijdag officieel de Burgemeester Thomassentunnel geopend. De tunnel is een nieuwe verbinding voor verkeer tussen Rotterdam en het Europoort-gebied.
De 1460 meter lange tunnel moet een einde maken aan de wachtende automobilisten voor de Calandbrug, nu de enige verbinding bij Rozenburg naar de Rotterdamse Europoort. Vanwege de scheepvaart in het Calandkanaal moet de brug geregeld open.
Peijs repte van een „knelpunt op een ontzaglijk belangrijke verbinding” dat moest worden aangepakt. Ze verwacht dat de vervoersbewegingen tot 2020 door de aanleg van de Tweede Maasvlakte kunnen verdubbelen.
Autoliefhebbers moet de vorm van de in- en uitgang van de tunnel opvallen. „De architect heeft zich laten inspireren door de Ferrari Testarossa. De tunnelmond heeft veel weg van de achterkant van de Testarossa”, aldus P. Don van Rijkswaterstaat.
De aanleg van de tunnel, inclusief aanpassing van de aangrenzende provinciale weg N57, kostte 474 miljoen euro. De bouw, die begon in november 1998, is een halfjaar eerder klaar dan gepland. Dit ondanks tegenslag in juni 2002, toen het afzinken van de tunnelelementen even werd stilgelegd nadat een scheur was ontstaan in de damwand van de tunnel. Door de scheur spoelde grond weg onder de nabijgelegen Neckarweg en werd een stuk weg van ongeveer 50 meter weggeslagen.
Het verkeer moet nog wel tot juli wachten totdat beide tunnelbuizen zijn te gebruiken. „Zaterdagavond ging een tunnelbuis open voor verkeer richting Rotterdam. De noordbuis van de tunnel volgt op 11 juli, wanneer ook de aansluiting met de N57 klaar is”, verklaarde Don.
Op verzoek van de gemeente Rotterdam is de tunnel vernoemd naar oud-burgemeester Wim Thomassen. Thomassen (PvdA) was van 1965 tot 1974 burgemeester van Rotterdam en hij speelde een grote rol in de ontwikkeling van de haven. Wim Thomassen overleed in 2001 op 91-jarige leeftijd.