EU-plan voor meer digitale vaardigheden
Ruim vier op de tien Europeanen missen basale digitale vaardigheden, terwijl die voor ruim 90 procent van de toekomstige banen nodig zijn. Om die kloof te overbruggen heeft de Europese Commissie een actieplan voor digitaal onderwijs gelanceerd. Zo moet in 2020 de helft van de scholen meedoen aan de EU-Programmeerweek.
Het plan biedt onderwijsinstellingen ondersteuning om beter gebruik te maken van computertechnologie en instrumenten om te kijken hoe goed ze het doen. Ook wordt aandacht besteed mediageletterdheid, om nepnieuws te kunnen onderscheiden van echt nieuws, en ‘cyberhygiëne’, waaronder het geregeld wijzigen van wachtwoorden en voorzichtig zijn met USB-sticks en mails van een onbekende afzender valt.
Ondernemerschap moet een verplicht onderdeel worden van het curriculum op alle scholen, vindt de commissie. Die wil ook meer meisjes warm maken voor exacte vakken en ICT, met hulp van „rolmodellen” uit het bedrijfsleven.
Verder stelt Brussel voor dat Europese waarden een prominente plaats krijgen in lesprogramma’s, om populisme, vreemdelingenhaat en „verdelend nationalisme”’ te bestrijden.
„De Europese onderwijs- en trainingssystemen moeten mensen van alle achtergronden de juiste competenties geven om hun loopbaan te laten floreren, maar hen ook in staat stellen betrokken burgers te zijn”, aldus EU-commissaris Tibor Navracsics (Onderwijs, Cultuur, Jeugd en Sport).
BusinessEurope, de Europese koepel van werkgevers, ziet digitale vaardigheden als een „structurele uitdaging voor Europa” en reageerde positief. „Wij zien vooral veel potentieel in meer onderwijs en training met digitale leermethoden.”
De plannen liggen op tafel bij de eerste Europese Onderwijstop die volgende week in Brussel wordt gehouden. Daarbij zijn 24 onderwijsministers en tal van deskundigen aanwezig.