„Joodse volk zal eens voor de Messias knielen”
„De Bijbel vertelt ons dat de ogen van de Joden verblind zijn. Maar eens zal heel Israël voor de Messias knielen. Dat gebeurt, want het is een profetie. Maar het is niet genoeg om daarvoor te bidden, we moeten er ook iets voor doen.” Deze oproep deed de Messiasbelijdende Jood Yuda Bachana vrijdag tijdens de zevende internationale conferentie van Messiasbelijdende Joden onder de titel ”Shofar Hamashiach”.
Organisator van de conferentie, die donderdag begon en tot en met zaterdag duurt, is de bijbelschool van de Messiasbelijdende Joodse gemeente Beth Yeshua in Amsterdam. Ongeveer 800 bezoekers, grotendeels uit Nederland maar ook uit diverse landen in Europa en daarbuiten, zijn deze week in Dalfsen bijeen. Zo’n 25 procent van hen is Jood, de rest komt uit christelijke gemeenten.
Thema van de conferentie is ”Ik maak je voor eeuwig tot Mijn bruid”, naar aanleiding van Hosea 2:18 en 19. De profeet Hosea geeft in dat hoofdstuk een „goudeerlijk verslag van de zonden van Israël. En onafhankelijk van die schuld van Israël tegenover de Eeuwige roept Hij Israël uit tot Zijn bruid”, schrijft de aan Beth Yeshua verbonden rabbijn Leon S. Erwteman in het programmaboekje van de conferentie. Erwteman stelt dat Israël nooit is verworpen door God. „Israël zal altijd het volk zijn dat God gebruikt als middel om Zijn Koninkrijk te vestigen op aarde.”
Rabbijn Elazar Brandt uit Jeruzalem gaf vrijdag naar aanleiding van deze tekst zijn lezing de titel ”de goddelijke romance” mee. „God verloofde zich op de Sinaï met Israël. Hij gebruikt het beeld van het huwelijk om de ontrouw van Israël uit te drukken. Maar is Israël nu verloofd of getrouwd met God? De Bijbel wijst ons op een bruiloftsfeest aan het einde van de eeuwen. We kijken uit naar die tijd, die er nog niet is. Onze tijd is nu nog een verloving met God. In Gods trouw hebben we echter een aanwijzing dat het niet alleen een verloving is maar dat God een huwelijk op het oog heeft.”
De geschiedenis van het Joodse volk is ondertussen wel een bewijs hoe het met de ontrouw ervan gesteld is, zo zette rabbijn Brandt uiteen. Al is een verloving geen huwelijk, volgens de Joodse wet zijn ze toch aan elkaar gelijk. „Verkering wil zeggen dat er geen afspraken en geen verplichtingen zijn, maar bij de verloving is dat wel het geval. Volgens de Joodse wet is verloving gelijk aan het huwelijk, behalve dat de beide personen niet met elkaar samenwonen. Verbreken van de verloving is niet zomaar een ring teruggeven, maar er moet dan een scheiding worden aangevraagd. God gebruikt het beeld van huwelijk om onze ontrouw te beschrijven. Hosea moest met een prostituee trouwen. Waarom? Om te voelen hoe God Zich voelt als we ontrouw zijn aan Hem.”
Yudu Bachana groeide op in de Messiasbelijdende Joodse gemeente Netivyah en ontving tijdens de vervulling van zijn dienstplicht een medaille voor zijn uitstekende prestaties. Hij gaf vrijdag getuigenis hoe gelovigen een plaats innemen in het Israëlische leger. „Ik ben blij dat er gelovige vrienden zijn die er trots op zijn om deel te nemen in het leger. Gelovige soldaten krijgen meestal positieve aandacht en worden gewaardeerd. Velen van hen zijn commandant of op weg dat te worden. Alle soldaten in het leger zijn op zoek naar iets wat hen houvast geeft. Zelfs seculiere soldaten bidden en lezen uit de Bijbel als ze er op uit gestuurd worden.”
„Wie verdedigt het land: de biddende gelovigen of het leger?” vroeg een conferentiebezoeker. Bachana: „God gebruikt mensen om mensen te helpen. Wij worden omringd door 100 miljoen vijanden en wij zijn zelf amper met 5 miljoen. Als dit geen wonder is, wat is het dan wel?”
Bachana hekelde christenen die in Israël openlijk lessen geven die tegen de Torah ingaan en die Joodse gebruiken, zoals de besnijdenis, afkeuren. „Hoe kunnen de Joden zich dan voegen bij de Messiasbeweging? We zijn er niet klaar voor. Toch groeit de beweging. Dertig jaar geleden waren er in Jeruzalem twee gemeenten bijeen. Nu zijn er alleen al in Jeruzalem vijfendertig.”
Hoe moeten Joden worden bereikt met de boodschap van Jezus? „Een openlijke prediking over de Messias in de straten van Jeruzalem doet meer kwaad dan goed”, zei Bachana. „Persoonlijk contact is dan erg gering en velen hebben het gevoel dat anderen proberen hen christen te maken. In het leger doen we dat anders. Medesoldaten blijken open te staan voor persoonlijke gesprekken en binnen dat kader is er goede gelegenheid om te getuigen. Veel soldaten zijn verrast dat Jezus in het Nieuwe Testament het judaïsme niet weerspreekt, maar vervult.”