„AF-KLM toch geïnteresseerd in Alitalia”
Air France-KLM mengt zich mogelijk alsnog in de overnamestrijd rond zijn failliete Italiaanse branchegenoot Alitalia. Volgens de krant Il Sole 24 Ore zou de luchtvaartgroep daarbij samen optrekken met de Britse prijsvechter easyJet. Bronnen gaf het zakenblad niet prijs. Een woordvoerster van Air France-KLM gaf desgevraagd geen commentaar.
Air France-KLM was in 2009 al eens betrokken bij een doorstart van Alitalia maar beleefde weinig plezier aan die investering. Het Italiaanse bedrijf bleef verlies op verlies stapelen. Toen het opnieuw met de pet rond moest bij de aandeelhouders, besloot het Frans-Nederlandse bedrijf niet langer mee te doen en zijn belang te laten verwateren.
Etihad Airways sprong in het gat, maar wist Alitalia evenmin op de rails te krijgen. Het bedrijf uit Abu Dhabi trok zich vorig jaar terug als geldschieter, waarna Alitalia failliet ging. Sindsdien wordt gezocht naar een koper. Belangrijkste gegadigde zou de Duitse luchtvaartgroep Lufthansa zijn.
Tot dusver hield Air France-KLM zich afzijdig in de strijd om Alitalia. „Geen interesse”, zei topman Jean-Marc Janaillac afgelopen najaar. Toch kan ook Air France-KLM niet om het grote belang van de Italiaanse markt heen. Niet voor niets maakt Alitalia nog altijd deel uit van het samenwerkingsverband dat de groep heeft met Delta Air Lines voor vluchten tussen Europa en de Verenigde Staten.
De Amerikaanse samenwerkingspartner, die sinds vorige zomer ook aandeelhouder is van Air France-KLM, zou volgens Il Sole 24 Ore een sleutelrol kunnen spelen bij de financiering van een eventueel bod. Haast is wel geboden want de Italiaanse overheid wil naar verluidt dat nog deze maand een knoop wordt doorgehakt over de toekomst van de nationale luchtvaartmaatschappij.
Air France-KLM staat er mede dankzij de investering door Delta financieel een stuk beter voor dan een paar jaar geleden, maar staat nog altijd onder druk om zijn marges te verbeteren. Die blijven met name in Frankrijk een stuk lager dan bijvoorbeeld bij concurrenten als Lufthansa en IAG. In juni presenteert het bedrijf een nieuwe strategie voor de komende vijf jaar.