Uiterlijk BMW-5-serie Touring doet het goed bij de massa
Een klein jaar na het debuut van een compleet nieuwe 5-serie waarvan de sedan de eerste verschijningsvorm is, heeft BMW de nieuwe 5-serie Touring gelanceerd. De nieuwe Beier beschikt niet alleen over meer laadruimte dan zijn voorganger, maar heeft tevens een uiterlijk dat het bij de massa beter doet.
De nieuwe BMW-5-serie wist bij zijn debuut vorig jaar de tongen los te maken. Na de controversieel gestileerde 7-serie was de 5-serie weliswaar wat behoudender vormgegeven, maar de designpaden die BMW was ingeslagen, konden velen niet bekoren. Opvallend genoeg blijkt de auto meer en meer gewaardeerd te worden. Ook de verkoopsuccessen tonen aan dat het uiterlijk in ieder geval geen reden is om de 5-serie te laten staan.
De nieuwe 5-serie Touring is wat minder opvallend gestileerd dan de 5-serie sedan, waarvan vooral de achterzijde onderwerp van discussie is. Zeker in een donkere kleur maakt de Duitser een stoere, maar tegelijkertijd voorname indruk.
De BMW is ten opzichte van zijn voorganger in alle richtingen een beetje in omvang toegenomen. Desalniettemin is het wagengewicht door de toepassing van aluminium zo’n 50 kilo lager. Verder is het gebruiksgemak van de auto toegenomen. Behalve 90 liter extra laadvolume zijn er tal van handige vondsten die de Touring aantrekkelijk maken. Maar allereerst is er natuurlijk de royale laadruimte van 500 liter, die met het neerklappen van de achterbank kan worden uitgebreid tot een royale 1615 liter.
Reserveband
Wie echt alle hoeken en gaten optimaal wil benutten, dient zijn auto te laten voorzien van de optionele ”run-flat”-banden. Die maken door hun eigenschappen -bij het wegvallen van de spanning kan met een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur nog 150 kilometer worden gereden- de reserveband overbodig, waardoor er 35 liter extra bagageruimte beschikbaar komt.
De afsluitbare vloer van de bagageruimte kan met behulp van twee gasdrukveren worden geopend. Eronder bevindt zich een indeelbaar bergvak voor kleine spullen. Verder is er nagedacht over zaken als een tassenhaak om je boodschappentas aan te hangen. Wie wel eens een gevulde boodschappentas in een verder lege achterbak gezet heeft, weet hoe handig zo’n simpele haak is. De zijwanden zijn voorzien van spanbanden om bagagestukken vast te zetten en de auto kan optioneel van opklapbare scheidingspanelen worden voorzien.
De toegang tot de bagageruimte is eveneens prima. De BMW is voorzien van een achterklep waarvan de achterruit separaat geopend kan worden. Een ”Soft Close Automatic”-systeem zorgt ervoor dat de klep zichzelf dichttrekt, zodat je nauwelijks een krachtsinspanning hoeft te leveren. Later dit jaar wordt overigens de optionele automatische achterklepbediening leverbaar.
De BMW-5-serie Touring doet het goed in de zakelijke markt. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat vooral de dieselmotoren gretig aftrek vinden. Veelrijders kunnen een 218 pk sterke 3,0 liter zescilinder dieselmotor nemen. Wie dat wat magertjes vindt, moet geduld hebben totdat de 272 pk leverende 3,5 liter zescilinder dieselmotor zijn opwachting maakt. Naast twee benzinemotoren van respectievelijk zes en acht cilinders levert BMW als basisdiesel de 525d Touring. Met een maximumvermogen van 177 pk allerminst sloom.
Topprijs
Behalve een bevredigende hoeveelheid spierkracht heeft de 5-serie Touring ook indrukwekkende rijeigenschappen. De auto behoort tot de top van zijn klasse en wie vooral onderstelkwaliteiten en stuurgedrag zwaar in de overweging laat meespelen, kan niet anders dan concluderen dat de BMW in zijn klasse de absolute top is. Helaas hoort daar een topklasse prijskaartje bij. Al valt de basisprijs van 54.400 euro voor de goedkoopste 525i Touring in vergelijking met de prijzen van concurrent Mercedes-Benz nog mee.