Betonrot tast meer bruggen aan
De bruggen en viaducten in Nederland krijgen de komende decennia in toenemende mate te maken met betonrot. Vooral door de inwerking van strooizout verdubbelen de onderhoudskosten.
Dat stelt civieltechnisch ingenieur G. Gaal, die hierop onlangs promoveerde aan de Technische Universiteit Delft. Het strooizout trekt in het beton, tast de ijzeren wapening aan, waarna het buitenste laagje beton eraf valt en moet worden gerepareerd.
Onderhoudsdeskundige T. van Beek van Rijkswaterstaat zegt dat het onderzoek de eigen conclusies van de dienst bevestigt. De promovendus werkte bij zijn studie samen met Rijkswaterstaat. „Dit is een wetenschappelijke bevestiging”, aldus Van Beek.
Hoe het probleem in de toekomst voor Rijkswaterstaat precies uitpakt, is nog niet duidelijk. Van Beek: „We doen nu uiteraard al regulier onderhoud. Dat zal de komende jaren toenemen. Je moet bedenken dat de bulk van het Nederlandse wegennet in de jaren ’70 en erna is verrezen. Het probleem treedt pas na een jaar of dertig op.”