Met de Kona is het aanbod SUV’s naar de Europese smaak compleet
tekst en beeld Tony Vos
Terwijl Koreaanse merken vaak trendvolgers zijn, lopen ze tussen de moderne SUV’s vaak voorop. Niet vreemd dat Hyundai het aanbod naar beneden uitbreidt met de compacte Kona.
SUV’s zijn het broodje van de bakker in autoland. En of het nu om grote, peperdure modellen gaat of juist om compacte types: het succes is over de hele linie groot. Met de Santa Fe en de Tucson maakt Hyundai al sinds eind jaren 90 furore onder de SUV’s. Veel merken sloegen die trend destijds van een afstand gade. Hyundai kreeg daardoor de gelegenheid een voorsprong uit te bouwen.
Met de Kona is het aanbod SUV’s naar de Europese smaak compleet. De auto is niet langer dan 4,17 meter, maar haalt voldoende binnenruimte uit de breedte van 1,80 meter en een keurige hoogte van 1,55 meter. Door zijn stoere, grijze spatbordranden oogt de Kona een stuk groter. Het front is indrukwekkend door de verlichting die op drie niveaus is aangebracht. Hyundai voorziet het model van de zogenaamde ”ascading” grille, die een waterval moet verbeelden. De functie van de ‘brievenbus’ boven de grille lijkt louter optisch te zijn.
Aan de zijkant oogt de Kona goed geproportioneerd. Daarbij valt op dat de portieren bijna de volledige ruimte tussen de wielen innemen. Het dak loopt naar achteren lichtjes af. Ook hebben de ontwerpers een verbinding gelegd tussen de zijruiten en de achterruit door middel van een zwarte strip op de C-stijl.
Het achteraanzicht laat hoog geplaatste lichtunits zien. Een deel van de lichtfuncties zit ook op een lager niveau in een uitloper van de spatbordranden in contrasterend grijs. De achterklep gaat mooi diep open. Het bagagevolume ligt tussen de 361 en 1143 liter.
Vrolijke kleuren
Hyundai speelt bij de Kona met kleur. Het merk levert diverse vrolijke lakkleuren die kunnen worden gecombineerd met het dak in een contrastkleur. Alhoewel veel Nederlanders kiezen voor zwart, grijs of wit, zijn het juist de compacte SUV’s die kleur in het verkeer aanbrengen. Hyundai neemt die vrolijkheid ook in het interieur mee. In ieder geval bij de complete Premium-uitrustingsvariant van deze autotest. Warme oranje/rode stiksels sieren het meubilair, stuurwiel en het leer rond de pook. In de omlijsting van de ventilatieroosters komt dezelfde tint terug. Materialen en afwerking zijn goed.
Midden boven de console staat een centraal scherm met een indeling die bekend is van andere Hyundai-modellen. Daarbij komt op de Kona nu ook een head-up- display, een doorzichtig schermpje boven het instrumentarium dat automatisch in stelling wordt gebracht als de auto start. Daarop vallen onder meer de snelheid en aanwijzingen van het navigatiesysteem af te lezen. Het instrumentarium bestaat uit een duidelijke analoge snelheidsmeter en toerenteller.
Hoewel de nodige functies op het centrale scherm worden geregeld, beschikt de Kona toch nog over een flinke hoeveelheid bedieningsknoppen. Dat komt deels omdat de Premium-uitvoering compleet is met stoelverwarming, dodehoekdetectie, signalering voor het overschrijden van wegmarkeringen, spraakbediening, Bluetooth en uitgebreide klimaatinstellingen.
Compacte SUV’s zijn echte gezinsauto’s, met plaats voor vier of eventueel vijf personen als er kinderen achterin zitten. De hogere carrosserie ten opzichte van een normale hatchback maakt het passagiers mogelijk meer rechtop te zitten.
Goedmoedig rijgedrag
Motorisch ligt de focus vooral op de 1 liter drie cilinder turbo met een vermogen van 125 pk en een koppel van 172 Nm. Bij een leeggewicht van 1208 kg blijkt dat voldoende voor normale prestaties zoals een acceleratie naar 100 km/u in 11 seconden. Bovendien mag de auto een aanhanger trekken met een gewicht van 1200 kg. Dat komt nog wel eens van pas. De motor doet mooi gedempt zijn werk, ook als er wat verder in de versnellingen wordt doorgetrokken. Het gemiddelde brandstofverbruik van ongeveer 1 op 13 blijkt keurig.
Het rijdrag laat zich het best vertalen in goedmoedig, voorspelbaar met een stevige ondertoon.
De Kona is te koop vanaf 21.995 euro voor de i-Drive, standaard al met airconditioning. Via de Comfort en Fashion verheft de Kona zich tot het hoogste niveau, de Premium die voor 29.995 euro in de prijslijst staat. Hyundai levert ook een 1,6 liter met automaat, er komt nog een diesel en als klap op de vuurpijl een volledig elektrische versie.