Tegen boodschap van kerststress rond koopzondag is Bijbels getuigenis nodig
Voor veel Nederlanders dreigt met de kerstdagen een enorm probleem. De grote vraag lijkt te zijn of zij wel voldoende mogelijkheden hebben om hun boodschappen te doen.
Wat is er aan de hand? Detailhandel Nederland, de brancheorganisatie van 100.000 winkeliers, stuurde enige tijd geleden een brandbrief aan alle gemeenten. De reden voor de opwinding was dat eerste kerstdag op maandag valt. Als de winkels dan de zondag ervoor niet open zouden zijn, zou dat volgens Detailhandel Nederland leiden tot kerststress.
Volgens de belangenorganisatie is de consument niet meer gewend dat winkels drie dagen achtereen gesloten zijn en zou dat tot problemen leiden met de inkopen voor de kerstdagen. Zo zou er zaterdag een „extreme drukte” ontstaan, met alle nadelige gevolgen van dien. Bovendien zullen de winkels in gemeenten die niet meedoen met de koopzondag omzet verliezen aan concurrenten in buurgemeenten die wel open gaan.
Een dergelijk bericht doet de wenkbrauwen fronsen. Laten we nuchter blijven. In Nederland liggen de supermarkten vol en heeft de consument van maandagmorgen tot vaak zaterdagavond genoeg mogelijkheden om boodschappen te doen. En de achterliggende decennia viel eerste kerstdag ook een paar keer op maandag. Heeft dit ooit tot problemen geleid?
De oplossing voor het te verwachten probleem was volgens Detailhandel Nederland een verruiming van de openingstijden van winkels op zondag. Er moest alles op alles worden gezet om van Kerst een „prachtig feest” te maken.
Het pleidooi van de winkeliersorganisatie is diep triest. Het is een volgende stap op weg naar een nog verdere verruiming van de zondagsopenstelling van winkels. In circa 85 procent van de gemeenten mag het al en daar zijn door het voorstel van de Detailhandel Nederland weer een paar plaatsen bij gekomen.
Wie als christen de boodschap van de brancheorganisatie tot zich laat doordringen, moet toch schrikken en heilig verontrust worden. Ons land laat zich steeds minder gelegen liggen aan de boodschap van de Bijbel.
Uit een dinsdag gepresenteerd onderzoek blijkt dat driekwart van de consumenten al boodschappen doet op zondag. Sinds de komst van de koopzondagen in 1996 zijn de opvattingen steeds ruimer geworden. Waar zijn de noties van zondagsrust en zondagsheiliging gebleven?
En is het niet schrikbarend als de diepe betekenis van Kerst, waarbij wordt herdacht dat Christus als Verlosser naar deze aarde is afgedaald voor zondaren, wordt ingewisseld voor de platte boodschap dat het met de kerstdagen gaat om een „prachtig feest” met eten en drinken? Tegen een dergelijke hedonistische instelling is een krachtig Bijbels getuigenis nodig. Laten christenen die boodschap uitdragen.