NS Internationaal schrapt 150 banen
De reorganisatie bij de internationale divisie van de Nederlandse Spoorwegen kost 150 banen. De vervoerder sluit volgend jaar de verkooploketten in Groningen, Leiden en Eindhoven.
De overige balies op zeven grote stations worden de komende jaren omgebouwd tot wachtkamers waar reizigers via automaten of internet een kaartje kunnen kopen. NS-personeel zal hen daarbij helpen.
Dat heeft de directeur van de internationale divisie, M. van Roozendaal, woensdag gezegd. De NS wil de komende jaren steeds minder internationale kaartjes via de loketten verkopen. Van Roozendaal benadrukte echter dat klanten voorlopig nog bij balies terechtkunnen. „Wij verwachten in 2006 nog 15 procent via het loket te verkopen.” De NS sluit pas alle loketten als reizigers er geen behoefte meer aan hebben.
Het bedrijf dacht begin dit jaar nog dat de reorganisatie tussen de 200 en de 250 banen zou kosten. Bij NS Internationaal werken nu nog zo’n 650 mensen. De divisie zit al lange tijd in de rode cijfers en daarom zijn maatregelen volgens Van Roozendaal noodzakelijk. Het onderdeel heeft zwaar te lijden van de concurrentie van de zogenoemde prijsvechters, luchtvaartmaatschappijen waarmee consumenten goedkoop kunnen vliegen.
Het personeel van de NS ziet niets in de plannen van de directie. Vorige week maandag legden de werknemers tijdelijk het werk neer. NS-topman A. Veenman ontving toen 25.000 handtekeningen van reizigers die boos zijn over het sluiten van de balies. Van Roozendaal hoopt dat zijn personeel wel kan leven met de dinsdag bekendgemaakte nadere uitwerking van de reorganisatie. „Dit is een beter verhaal.”
Uit onderzoek van bureau Berenschot blijkt dat door de plannen de toekomst van de divisie in gevaar komt. De meeste kaartjes worden momenteel via de loketten verkocht. Veel klanten zullen weglopen als de balies dichtgaan, aldus Berenschot. Van Roozendaal stelt dat het absoluut niet de bedoeling is reizigers weg te jagen.