Mogelijk acties in openbaar vervoer
Buschauffeurs en andere bestuurders in het streekvervoer dreigen met acties. Volgens vakbonden CNV en FNV is de werkdruk in de regio te hoog. Ook moet het loon omhoog. Onderhandelingen over een nieuwe cao liggen al weken stil.
Werkgevers krijgen tot begin januari de tijd om met voorstellen over de brug te komen. Doen ze dat niet dan lijken stakingen in het openbaar vervoer onvermijdelijk. In eerste instantie gaat het om een 24 uursstaking op donderdag 4 januari. „Staken is voor niemand leuk. Maar zo doorgaan, is onmogelijk. De verantwoordelijkheid voor wel of geen acties in het streekvervoer ligt volledig bij de werkgevers”, aldus FNV.
De bonden pleiten voor een loonsverhoging van gemiddeld 3,5 procent. Dat komt neer op bruto 100 euro per werknemer. Daarnaast zouden tussen ritten door fatsoenlijke pauzes ingelast moeten worden. Het gebeurt volgens FNV meer dan eens dat chauffeurs vier uur achtereen achter het stuur zitten zonder dat er tijd is voor een toiletbezoek.
De cao geldt voor de circa 13.000 medewerkers van onder meer Qbuzz, Connexxion, Syntus, Arriva en EBS.
De maatschappijen verenigd in Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) spreken van een voorbarige en weinig verrassende stap van de bonden. De organisatie verwijt de bonden onder meer vroegtijdig uit de onderhandelingen te zijn gestapt.
VWOV-voorzitter Fred Kagie gaat de bonden zeker uitnodigen voor een gesprek. „Tot nu toe is goed en wel 2,5 keer met elkaar gepraat”, aldus Kagie. „Zij hebben er voor gekozen om halverwege de wedstrijd weg te lopen. Ik ga graag met de bonden om de tafel. Maar dat betekent niet dat ik zomaar bij het kruisje zal tekenen.”