„Beoordelingsgesprek is weggegooid geld”
Beoordelingsgesprekken kosten minstens een miljard euro en leveren niets op dan frustratie. De jaarlijkse evaluatie van werknemers door managers zijn demotiverend en hebben geen positief effect op de prestatie, concludeert organisatiepsycholoog Kilian Wawoe van de Vrije Universiteit Amsterdam in een langjarig onderzoek.
Hij pleit voor het afschaffen van het systeem en het te vervangen door ‘doorlopende coaching’. Deze begeleiding richt zich niet op het verleden, maar op de vraag hoe een werknemer beter in zijn/haar werk kan worden.
Volgens Wawoe hebben medewerkers het gevoel dat beoordelingen niet eerlijk tot stand komen. „En dat gevoel is terecht. Het blijkt dat de beoordelingsscore die medewerkers krijgen maar voor een klein deel terug te voeren is op de prestatie”, aldus de psycholoog. Hij deed de afgelopen zeven jaar onderzoek onder honderden managers en medewerkers.
Vaak worden er doelstellingen in januari gesteld en in december wordt beoordeeld of de medewerker zijn doelstellingen heeft gehaald. „Het probleem is echter dat de doelstellingen vaak geen rekening houden met de complexiteit van het werk en bovendien in februari vaak al achterhaald zijn. Wat overblijft, is een gesprek over achterhaalde doelstellingen en niet over wat iemand het hele jaar gedaan heeft”, aldus de organisatiespecialist.
Nederland telt zo’n 8,6 miljoen werknemers. Als die allemaal vier uur per jaar kwijt zijn aan het beoordelingsgesprek dan kost dit medewerkers en leidinggevende een kleine 70 miljoen uur op jaarbasis. Daarbij moeten personeelsafdelingen dit hele proces begeleiden en invoeren. „In totaal besteden we in Nederland ruim een miljard euro aan dit proces. Maar wat levert die investering op? Vooral frustratie”, stelt Wawoe.