110 miljoen besteed aan Mondriaan/De Stijl-jaar
In totaal 600.000 bezoekers hebben het afgelopen jaar een van de evenementen bezocht die er waren in het kader van het themajaar ‘Mondriaan tot Dutch Design. 100 jaar De Stijl’. Volgens NBTC Holland Marketing hebben die mensen er in totaal 110 miljoen euro aan besteed.
NBTC initieerde het themajaar met 32 anderen, voornamelijk musea en organisaties voor citymarketing. Met themajaren zoals deze (vorig jaar was het het Jeroen Boschjaar) hopen de organisaties buitenlandse toeristen te trekken en die juist een andere plaats dan Amsterdam te laten bezoeken. „Zo hebben onder andere steden en regio’s zoals Amersfoort, Drachten, Gelderland en Brabant kunnen meeprofiteren van internationale bezoekers. We kunnen dus stellen dat spreiding van internationale bezoekers werkt,” aldus Conrad van Tiggelen, directeur marketing NBTC.
Van die 600.000 bezoekers kwamen er 120.000 uit het buitenland. Zij besteedden ruim 75 miljoen euro. „Het is buitengewoon succesvol verlopen”, aldus NBTC. Het is niet duidelijk wat het themajaar heeft gekost.
Aanleiding voor het themajaar was het feit dat 100 jaar geleden kunststroming De Stijl werd opgericht in Leiden. Een wisselende groep Nederlandse en buitenlandse kunstenaars maakten deel uit van de vernieuwende kunststroming, onder wie Piet Mondriaan, Bart van der Leck, Theo van Doesburg en Gerrit Rietveld.
Bezoekers van het Jeroen Boschjaar in 2016 gaven in totaal 153,1 miljoen euro uit in ons land.