Recensie: Willem van Twillert in Leens
In 1981 maakte de Spakenburger organist Willem van Twillert een prachtige lp op het Hinszorgel in Leens (1734), met ”Musicq voor het Orgel”. Enkele jaren geleden maakte Van Twillert opnieuw opnamen in de Petruskerk in Leens. Onlangs zijn die, ter gelegenheid van ”50 jaar orgelconcerten in Leens”, op twee cd’s gezet en op de markt gebracht.
Op deze schijfjes is soortgelijke ”musicq” als in 1981 te beluisteren. Zoals deftige dansen uit de renaissance (”Attaignant”) en weelderige werken uit de barok (Lübeck, Tunder). De vroegromantische muziek die ook nu weer klinkt, gedijt beter op een wolliger instrument. Maar galante composities als van Kittel, Krebs en Homilius komen onverminderd goed tot hun recht – mede omdat Van Twillert ze uitvoert met het vuur van vroeger. Wel hadden stukken zoals Oley’s ”Der Tag ist hin” en Bachs ”Erbarm dich mein” wat ingetogener gekund en had de Vox Humana wat minder vaak open mogen staan. Al klinkt die wel prachtig, bijvoorbeeld in Bachs aria ”Tritt auf die Glaubensbahn”.
Behalve oude geluiden zijn op deze cd’s psalmbewerkingen van Van Twillert te horen. Ik heb ze hier al eens besproken (cd Oud-Beijerland, 2001) en vind nog steeds dat ze allesbehalve overtuigen: door de willekeurige aaneenrijging van maatsoorten en motieven word je voortdurend op het verkeerde been gezet. Met uitzondering van Psalm 23: daar loopt het wel logisch door.
De cd’s gaan vergezeld van een dvd met beelden van de opnamen. Titularis Dirk Molenaar vertelt over Hinsz’ indrukwekkende schepping in de Petruskerk. Het is een instrument dat, qua klank en qua kast, telkens weer verrast.
Willem van Twillert – 50 jaar orgelconcerten Leens; volume 1 en 2; ST. POP 2017/02 en 2017/03; cd + dvd; € 10,- per cd/dvd; bestellen: www.hinszorgelleens.nl