Tegenslag voor treinstation Zwolle Stadshagen
De geplande opening van het nieuwe treinstation Zwolle Stadshagen gaat zondag niet door omdat er fouten bij de aanleg van de Kamperlijn zijn gemaakt. De bodem blijkt niet stabiel genoeg voor de snelle elektrische treinen, zo stelt ProRail woensdag.
Het bodemprobleem is pas aan het licht gekomen toen de nieuwe treinen voor het eerst met 140 kilometer per uur over het traject reden. Voor de elektrificatie van de Kamperlijn tussen Kampen en Zwolle, die met dertien kilometer de kortste spoorlijn is van Nederland, werd juist alles vervangen: ondergrond, ballast (spoorgrind), dwarsliggers (bielzen) en spoorstaven.
ProRail onderzoekt hoe het kan dat de betrokken partijen zoals de aannemers de ondergrond vooraf niet goed genoeg in beeld hebben gebracht.
Overigens gaat zondag de trein wel rijden, maar dan langzamer en zonder te stoppen op Stadshagen. Dat is volgens ProRail de enige manier om reizigers in Kampen en Zwolle voldoende overstaptijd te blijven bieden op station Zwolle.