Schiphol doet bod op Zaventem
Luchthaven Schiphol heeft een bod uitgebracht op het Belgische vliegveld Zaventem bij Brussel. Het gaat om een voorlopig bod op 70 procent van de aandelen.
Een woordvoerster van de luchthaven wilde vanochtend niet bevestigen dat het om een bedrag van ongeveer 400 tot 500 miljoen euro zou gaan. „Na de zomer, in september, bepalen we of er een definitief bod volgt”, stelde zij.
Het bod van Schiphol houdt verband met de vrees voor agressieve concurrentie in de achtertuin. De Nederlandse luchthaven zou willen samenwerken met enkele plaatselijke Belgische partners.
Schiphol heeft altijd gezegd eerst geprivatiseerd te moeten zijn om succesvol te kunnen bieden op buitenlandse luchthavens. De directie van de Amsterdamse luchthaven wil echter niet langer wachten op de beursgang. Deze is onzeker, aangezien een meerderheid in de Tweede Kamer huiverig tegenover de plannen staat.
Na het faillissement van de Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena is Zaventem bezig met privatisering. De Belgische staat bezit 63,6 procent van de aandelen in de exploitant van de luchthaven. Hij wil voor 30 procent een vinger in de pap houden.
Schiphol is niet de enige geïnteresseerde partij. Ook de exploitanten van de vliegvelden van Parijs (Charles de Gaulle), Kopenhagen, Wenen, Frankfurt en enkele investeerders hebben belangstelling getoond. In de Belgische media dook de afgelopen week het aantal van 20 tot 22 belangstellenden op. Hoeveel kandidaten voor het aflopen van de deadline, maandag, een voorlopig bod hebben uitgebracht is onbekend. Belgische aandeelhouders selecteren de bieders op prijs en kwaliteit; in het najaar hakken ze de knoop door.
De Amsterdamse luchthaven kijkt al jaren naar mogelijkheden om ook buiten de Nederlandse landsgrenzen luchthavens en vastgoed op luchthavens te exploiteren. Zaventem is in de ogen van Schiphol een onderontwikkeld vliegveld op het gebied van onroerend goed en verkoop. Daarin zegt Schiphol juist sterk te zijn. „Wij willen graag datgene waar we goed in zijn elders toepassen.” Momenteel heeft het luchthavenbedrijf belangen in New York (terminal vier van de luchthaven John F. Kennedy) en in Brisbane (Australië).
Schiphol zegt geïnteresseerd te zijn in alle Europese luchthavens die daarvoor in aanmerking komen. „Wij houden onze ogen en oren open.” Zaventem stond al langer op het lijstje. Volgens Schiphol heeft de Belgische luchthaven veel potentie, met zijn ligging op de route Amsterdam-Parijs (de twee thuishavens van Air France-KLM).
Zaventem zit in het slop sinds het faillissement van Sabena, eind 2001. Was de Brusselse luchthaven in dat jaar nog goed voor 19,7 miljoen passagiers, in 2002 was dat aantal verminderd tot 14,4 miljoen. De terugloop was het sterkst bij de reizigers die Zaventem slechts gebruikten om over te stappen. Van de 2,84 miljoen transferpassagiers in 2001 waren er in 2002 nog maar 583.000 over. In 2003 volgde enig herstel. Vorig jaar verwerkte Zaventem 15,2 miljoen passagiers, van wie ruim 704.000 overstappers. De Belgische luchthaven boekte vorig jaar bovendien een winst van 18,9 miljoen euro, terwijl hij in 2002 nog quitte draaide.