Wetenschap & techniek

ABS voor e-bike moet ongeval voorkomen

Elektrische trapondersteuning op de fiets is voor ouderen een uitkomst. Niet eerder werd er door deze bevolkingsgroep zo veel gefietst. Er rijden dan ook al meer dan 2 miljoen e-bikes rond. Maar ook niet eerder vielen er zo veel dodelijke slachtoffers door ongevallen met deze fiets. Opvallend daarbij is dat het in 80 procent van de gevallen om ouderen gaat. Dus moet de tweewieler veiliger. En dat kan, volgens technologieconcern Bosch. Met een antiblokkeersysteem (ABS) voor e-bikes.

Evert Barten
29 November 2017 14:38Gewijzigd op 16 November 2020 12:05
beeld Bosch
beeld Bosch

Het Duitse bedrijf wil het product eind volgend jaar op de markt brengen. Al in 1936 begon Bosch met de ontwikkeling van een dergelijk systeem voor auto’s. Ruim veertig jaar later werden de eerste auto’s ermee uitgerust. In 2015 waren er wereldwijd 190 miljoen systemen in gebruik in auto’s, vrachtwagens en op motorfietsen. Nu is de e-bike aan de beurt.

Dat deze stap geen overbodige luxe is, blijkt uit cijfers die de politie eerder dit jaar publiceerde. Tot september vielen er 28 doden na een ongeval met een e-bike. Ter vergelijking: het aantal dodelijke ongevallen bij brommers lag op achttien.

Het onderzoeksbureau van Bosch onderzocht 500 ongevallen in Duitsland. Daaruit blijkt dat een fietser in 20 procent van de gevallen al op de grond ligt voor de botsing daadwerkelijk plaatsheeft. In de meeste gevallen gaat het om onbalans in het remsysteem: het voorwiel blokkeert bij een noodstop waardoor de fietser over de kop gaat.

Het nieuwe remsysteem moet dit tegengaan en bestaat uit vier componenten: een computerunit, een schermpje voor op het stuur waarop te zien is of het systeem actief is, een aantal wielsnelheidssensoren en de door fabrikant Magura nieuw ontwikkelde remmen. Al met al weegt het systeem volgens Bosch zo’n 800 gram, op een totaal van al snel 26 kilogram.

ABS zorgt ervoor dat een noodstop nooit meer resulteert in een omhoog komend achterwiel en een blokkerend voorwiel, ook niet bij een gladde ondergrond. Sensoren verdelen de vertraging op zo’n manier dat er „een optimale vertraging ontstaat.” Dit levert volgens de fabrikant meer stabiliteit op. Het systeem is actief vanaf een snelheid van 6 kilometer per uur.

Volgens Bosch heeft ABS –dat stroom krijgt van de accu– geen gevolgen voor de hoeveelheid kilometers die met een e-bike gereden kan worden. Bij een lege accu is ook het ABS niet meer actief en remt de fiets weer als een gewone e-bike.

Bosch levert aan alle bekende merken, zoals Gazelle, Sparta en Batavus. Een e-bike van deze fabrikanten heeft straks standaard ABS. Hoeveel een fiets extra gaat kosten, is nog niet bekend. Maar als de belofte van Bosch waar is dat het aantal ongevallen met e-bikes met 25 procent daalt als alle fietsen zijn uitgerust met het nieuwe systeem, is het wel een meerprijsje waard.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer