Binnenland

Gedenkbord herinnert aan treinramp bij Sliedrecht

Op het Stationsplein van Sliedrecht is maandag een gedenkbord onthuld. Het gedenkteken herinnert aan de treinramp van 27 november 1942, 75 jaar geleden. Er vielen 18 doden bij het ongeluk, 61 mensen raakten gewond.

Redactie regio
28 November 2017 17:41Gewijzigd op 16 November 2020 12:04
Bij een ernstig treinongeval op het station van Sliedrecht in 1942 kwamen 18 mensen om en raakten 61 mensen gewond. De botsing was het gevolg van een communicatiefout. Gisteren is een gedenkbord met deze foto onthuld dat herinnert aan de ramp.  beeld Hist
Bij een ernstig treinongeval op het station van Sliedrecht in 1942 kwamen 18 mensen om en raakten 61 mensen gewond. De botsing was het gevolg van een communicatiefout. Gisteren is een gedenkbord met deze foto onthuld dat herinnert aan de ramp.  beeld Hist

Bij de onthulling door de Sliedrechtse wethouder H. Visser-Schlieker waren verschillende nabestaanden van de slachtoffers en enkele directieleden van de NS aanwezig. Een van de nabestaanden, Ernst Oosterbroek (79), heeft zich sterk gemaakt voor de komst van het monument, dat direct naast het station staat. De Rotterdammer was vier jaar toen zijn vader omkwam bij de ramp. De onthulling van het monument emotioneert hem, vertelde Oosterbroek maandag tegen RTV Rijnmond. Zijn vader zat in een postwagon, de achterste wagon van de trein die stilstond naast het perron van Sliedrecht.

Op het gedenkteken staan een foto van de ravage na de ramp en beknopte informatie over de gebeurtenis in de oorlogsjaren.

Houten wagons

Op de avond van vrijdag 27 november 1942 rijdt een trein met hoofdzakelijk grondwerkers, die voor de Heidemaatschappij in Gorinchem werken, van Gorinchem naar Dordrecht. Op het station van Sliedrecht staat de stoptrein naar Dordrecht te wachten. Door een communicatiefout is een wissel niet goed gezet. Daardoor komt de trein met de grondwerkers bij het verkeerde perron terecht en botst op de stoptrein naar Dordrecht.

De stoomlocomotief boort zich met een enorme klap in de houten wagons. Eén wagon vliegt direct in brand. De locomotief schuift na de klap nog zeker 100 meter door, loopt uit de rails en kantelt. Een vuurgloed verlicht de omgeving van het station, in het tijdens de oorlogsjaren verduisterde Sliedrecht. Boven het station zijn zware rookwolken te zien.

Twee EHBO’ers zijn getuige van de ramp. Ze slaan alarm en verlenen eerste hulp. Medewerkers van het Rode Kruis en de brandweer vangen de gewonden op in de wachtkamer tweede klas en in de woning van de stationschef. De Duitsers zetten de omgeving af.

Noodhospitaal

Omdat het Sliedrechtse Groene Kruisziekenhuis maar een capaciteit van vijftien bedden heeft, wordt de gymnastiekzaal aan de Sliedrechtse Kerkbuurt als noodhospitaal ingericht.

De brandweer blust de brand aanvankelijk niet, omdat het vuur zorgt voor de benodigde verlichting bij het bergen van de doden en de gewonden. Pas nadat het reddingswerk is voltooid, dooft de brandweer het vuur.

Het ongeluk bij Sliedrecht is de op drie na grootste treinramp in de Nederlandse geschiedenis. Bij de treinramp in Harmelen in 1962 vielen 93 doden. In Weesp kwamen in 1918 41 mensen om bij een treinongeval. Bij een treinbotsing in 1976 in Schiedam waren 24 doden te betreuren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer