Rémy Cointreau slijt meer dure flessen drank
De Franse drankenproducent Rémy Cointreau heeft in de zes maanden tot en met september uitstekende zaken gedaan met vooral dure flessen cognac. Hoewel daar flink hogere uitgaven aan marketing en reclame tegenover stonden, ging de winst omhoog.
Rémy Cointreau rapporteerde eerder al een omzet over de eerste helft van zijn gebroken boekjaar van 544 miljoen euro, 6 procent meer dan een jaar eerder. Uit het volledige kwartaalbericht blijkt dat de operationele winst met meer dan 8 procent is opgelopen tot 134 miljoen euro. De nettowinst steeg met ruim een zesde tot 89 miljoen euro.
Vooral in China, Singapore en Japan gingen fors meer flessen cognac van 50 euro of meer over de toonbank, met name dankzij sterke verkopen in taxfreewinkels op bijvoorbeeld luchthavens. Ook in Europa, het Midden-Oosten en Afrika was sprake van „solide” vraag. De cognacverkoop is goed voor ruim 85 procent van de totale operationele winst van Rémy Cointreau.
Bij de divisie die likeuren en andere sterkedrank maakt, gingen de verkopen juist omlaag. Dat komt doordat het merk Passoã vorig jaar werd ondergebracht bij de Nederlandse branchegenoot Lucas Bols. Vooral Metaxa maakte volgens Rémy Cointreau wel een „indrukwekkende” groei door. Ook dat kwam met name door een sterke vraag naar de duurste variant van die Griekse drank in taxfreewinkels.
Ook voor het gehele boekjaar gaat Rémy Cointreau nog altijd uit van een toename van de operationele winst ten opzichte van het voorgaande jaar. Daarbij worden wisselkoerseffecten en wisselingen als gevolg de aan- of verkoop van merken buiten beschouwing gelaten.