Winkelbranche verwacht veel van Black Friday
Black Friday begint langzaam ingeburgerd te raken in Nederland, althans dat zeggen winkeliers. Precies over een week gaan Amerikanen weer massaal inkopen doen voor Kerstmis. Ook hier zijn er veel retailers die dan met speciale aanbiedingen komen om klanten te lokken. De branche voorziet een flinke omzetplus.
Het gaat om vrijdag 24 november, de dag na Thanksgiving. Amerikaanse taferelen waarbij mensen soms letterlijk vechten om bepaalde koopjes te bemachtigen, hoeven we hier nog niet te verwachten. „Maar dat is slechts een kwestie van tijd”, voorspelt directeur Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland.
De branchevoorman wijst erop dat de dag hier perfect past in de feestkalender, zo midden in de sinterklaasperiode. Onder meer grote winkelbedrijven als MediaMarkt en Bol.com doen mee. Ook zijn verspreid over het land veel winkels die dag langer open.
Mede door de opkomst van Black Friday, en vooral ook door de aantrekkende economie, heeft Detailhandel Nederland dit jaar hooggespannen verwachtingen van de lange decembermaand. De brancheorganisatie rekent op 7 procent extra feestomzet ten opzichte van vorig jaar.
Het gaat dan om de dagen tussen de aankomst van Sinterklaas en Oud en Nieuw. Luxe etenswaren, kleding voor het kerstfeest en tal van artikelen die als cadeautjes kunnen dienen, vinden dan gretig aftrek. Vorig jaar sleepten winkeliers in deze periode volgens Detailhandel Nederland nog zo’n 1,5 miljard euro aan feestomzet binnen, bovenop hun reguliere opbrengsten.
De maandag na Black Friday is het Cyber Monday. Dan is het aan de overkant van de Atlantische Oceaan de beurt aan webwinkels om producten tegen fikse kortingen weg te doen. Volgens Van Golberdinge zie je dat campagnes rondom Cyber Monday ook aan populariteit winnen, maar vergeleken met Black Friday is dat wel nog redelijk beperkt.