„Aldi verkocht plofkip als verantwoord vlees”
Supermarktketen Aldi heeft volgens voedselwaakhond foodwatch kipschnitzels van plofkip verkocht als ‘verantwoord’ vlees met één Beter Leven-ster. De supermarktketen spreekt van een administratieve fout.
Foodwatch zegt dat Aldi in haar campagne ‘verantwoord & voordelig’ de klanten „bewust of onbewust misleidde” met zogenoemde XXL kipschnitzels van plofkip: „Anno 2017 een ‘XXL kipschnitzel’ verkopen, gemaakt van plofkip, is natuurlijk al erg onverantwoord. Een ‘verantwoord’-schapkaartje erbij plakken is dubbel onverantwoord en ronduit misleidend.”
De Aldi wilde volgens eigen zeggen juist „vanuit een positieve insteek de campagne ‘verantwoord boodschappen doen’ voeren om klanten bewust te maken van het belang van duurzaamheid.” De keten vindt de fout „vervelend” . De campagne is inmiddels voorbij en de website wordt woensdag aangepast.