Supers rekenen op meer omzet tijdens EK-voetbal
Supermarkten verwachten 50 miljoen euro meer omzet te draaien tijdens het Europees kampioenschap voetbal als Nederland het ver schopt in het toernooi. Vergeleken met vier jaar geleden blijft het omzetniveau echter achter.
Dat heeft de brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) vrijdag meegedeeld.
„Hoe verder we komen, hoe meer de oranjekoorts zal toeslaan. De ervaring leert dat Nederlanders vooral bij elkaar thuis gaan zitten om de wedstrijden te bekijken. Daarbij wordt natuurlijk ook altijd lekker gegeten en gedronken”, aldus een woordvoerster van het CBL.
De zegsvrouw wijst erop dat de wedstrijden er vooral tijdens etenstijd zijn. Daarom slaan supermarkten volgens haar niet alleen veel extra snacks, chips, bier en frisdrank in, maar ook meer kant-en-klaarmaaltijden, pizza’s en barbecueproducten.
Volgens onderzoeksdirecteur J. Holla van de GFK Panelservice is het nog maar de vraag of er meer geconsumeerd wordt dan normaal tijdens het EK. Bij het EK van 2000 leverde het Oranjeteam de supermarkten volgens GFK gemiddeld 50 miljoen gulden (ruim 22 miljoen euro) per week extra omzet op. „Dat niveau halen we niet meer. Economisch ging het toen veel beter. Bovendien werd het EK in eigen land gehouden, wat voor meer betrokkenheid zorgde. Alleen als Nederland net als de laatste keer weer bij de laatste vier zit, komen de omzetten aan het eind van het toernooi in de buurt van die 22 miljoen euro per week.” Het EK in Portugal duurt drie weken.
Uit onderzoek van marktonderzoeker Trendbox en Impact Resultaatmarketing blijkt dat bedrijven met acties minder inhaken op de oranjekoorts. Media, zoals kranten, tijdschriften en radiostations, zijn juist veel actiever.
Volgens de onderzoekers komt dat mogelijk omdat het vorige EK in de lage landen plaatshad of omdat Oranje minder kans lijkt te maken ver te komen in het toernooi. Bedrijven letten er in economisch moeilijker tijden ook scherper op of hun investeringen voldoende geld opbrengen.
Kaartjes voor wedstrijden en een kans op het winnen van een nieuwe breedbeeld-tv zijn de meest voorkomende trekkers van bedrijven. Het aantal verkochte tv’s lag de afgelopen week 25 procent hoger dan in een gemiddelde week. Vooral platte televisies gaan flink meer over de toonbank.
Benzinemerken haken weinig in op het toernooi. Vier jaar geleden nog hadden bijna alle benzinemerken op hun tankstations wel de een of andere actie. Nu is er nog maar een merk, Total, actief. Ook financiële dienstverleners, de levensmiddelenfabrikanten, producenten van wasmiddelen, bedrijven in de telecom en internetproviders zijn niet zo happig als vier jaar terug.
Het valt de onderzoekers verder op dat steeds meer goede doelen, zoals het Epilepsiefonds en het Rode Kruis, het voetbal gebruiken om aandacht voor hun zaak te bepleiten. Ook dagbladen, tijdschriften en radiostations zijn actiever, vooral bij het uitdelen van EK-kaartjes als prijs. Ook presenteren zij zich vaker op billboards om hun acties aan te prijzen.