De vrolijke noot van de Kia Stonic
Het Koreaanse Kia lanceert een volledig nieuw model, de Stonic. De auto staat relatief hoog op zijn wielen, maar blijkt onderhuids volledig familie van de bestaande Rio.
Autofabrikanten verdienen weinig geld aan compacte auto’s. Daarom is het zaak zo veel mogelijk verschillende modellen met dezelfde basis te produceren. Kia zet de nieuwe Stonic neer als een cross-over. Een nadere kennismaking wijst echter uit dat die benaming niet helemaal klopt.
Wat het eerste opvalt aan de Kia Stonic is de felgele lakkleur. Naast deze tint heeft het merk meer vrolijke varianten in de folder staan. Die kunnen vervolgens weer met contrasterende kleuren voor het dak worden gecombineerd. Denk aan wit, zwart, rood en ook oranje en groen. Kia volgt met de Stonic wat kleurmogelijkheden betreft de trend die Renault enkele jaren geleden zette met de Captur. Ook op de Nederlandse markt, waar veel automobilisten kiezen voor wit, grijs of zwart, blijken vrolijke kleuren bij dit type auto aan te slaan.
Kia neemt de volledige basis van de vijfdeurs Rio over voor deze Stonic. De wielbasis is identiek en hetzelfde geldt voor de bodem en de wielophanging. Wel staan de wielen per as verder uit elkaar en dat levert een grotere stabiliteit. Daarmee weet Kia keurig het eventueel nadelige effect van een hogere carrosserie op de wegligging te corrigeren. De afstand tussen het wegdek en de onderkant van de auto is maar liefst 4 centimeter groter dan bij de Rio. Doordat de onderkant van de koets van zwarte accenten is voorzien, net als langs de wielkastranden, krijgt de Stonic een stoere SUV-achtige uitstraling.
Hoekige neus
Het aantal centimeters dat de Stonic hoger op zijn wielen staat is vrijwel gelijk aan de toegenomen hoogte. Dat betekent dat de binnenruimte gelijk blijft aan de Rio. Feitelijk is de Stonic een Rio die er wat stoerder uitziet. De auto biedt dus ook niet meer zitruimte, alleen een tikkeltje meer bagagevolume.
De neus is hoekig, de voorbumper relatief hoog met een staande omlijsting van de mistlampen. Deze zeer complete ExecutiveLine kan worden herkend aan 17 inch lichtmetalen wielen en dakrails in aluminium. Ook op de bumper worden aluminium accenten aangebracht, feitelijk allemaal om de ‘kijker’ voor de gek te houden. Qua uitstraling spreekt de Kia Stonic absoluut aan, maar het is beslist geen SUV.
Als je de bestuurdersdeur opent, is de gelijkenis met de Kia Rio direct duidelijk. Het dashboard is nagenoeg identiek en hetzelfde geldt voor de portierpanelen. Alleen de middenbalk van het dashboard wijkt iets af. Alle bedieningsorganen, het instrumentarium en ook de bovenkant van het dashboardlichaam zijn 1 op 1 overgenomen. Dat betekent ook dat al deze elementen louter in een harde kunststof zijn uitgevoerd. Daarmee mist de Stonic net een beetje verfijning.
Met de standaard lederen bekleding in deze topversie, gecombineerd met stoelverwarming, krikt Kia de uitstraling van het interieur gelukkig wat op. Ook het stuurwiel is netjes bekleed.
Dodehoekassistent
Op elektronisch vlak volgt de auto de trends. Denk daarbij aan een dodehoekassistent. Dat is een radar die schuin achter de auto kijkt en waarschuwt als een ander voertuig in de dode hoek zit terwijl de bestuurder van rijstrook wil wisselen. Ook ziet de auto kruisend verkeer als er achteruit uit een parkeervak wordt gereden. Een camera leest de strepen op de weg en waarschuwt als deze zonder gebruik van de richtingaanwijzer worden overschreden. Tot slot voert de Stonic automatisch groot licht en detecteert de auto vermoeidheid bij de bestuurder.
Motorisch is de 120 pk sterke 1,0 liter turbo het interessantst. Vooral vanwege een koppel van 175 Nm zet de Stonic vlotte prestaties neer. In 10,3 seconden accelereert de auto naar de 100 km/u; de topsnelheid is 184 km/u. De driecilinder laat bij hogere toerentallen wel wat van zich horen, maar storend wordt het niet. Het gemiddelde brandstofverbruik komt in de praktijk uit op 1 op 14. Het rijgedrag is goedmoedig en voorspelbaar. Precies wat een koper in dit segment van zijn of haar auto verwacht.
Kia start de Stonic vanaf 18.995 euro met de 4 cilinder 1,2 liter motor van slechts 84 pk. De 1 liter turbo begint op een hoger niveau qua uitrusting en kost meteen 22.995 euro. De duurste is deze ExecutiveLinie, die met 25.495 euro behoorlijk dicht tegen de middenklasse-SUV’s aanzit en dus een beetje te duur lijkt.
Kia Stonic 1.0 T-GDI
Topsnelheid 184 km/u
Acceleratie 10,3 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld 1 liter op 14,0 kilometer
CO2-uitstoot 115 g/km
Aanhanggewicht (geremd) 1110 kg
Motor. De 1 liter turbomotor levert vlotte prestaties bij een keurig brandstofverbruik.
Uitstraling. Opvallend, die felle lakkleuren. Hedendaags: hoekige vormen en stoere uitstraling.
Elektronica. Qua uitrustingsmogelijkheden past de Kia Stonic volledig in deze tijd. Elektronische systemen waken over veiligheid.
Harde kunststoffen. Dashboard en portierpanelen zijn louter uit een harde plastic gemaakt.