Nieuw blusvoertuig op Schiphol kan vliegtuig doorboren
Schiphol krijgt een nieuwe blusvloot. Dertien crashtenders van 48 ton per stuk. De brandweer kan met deze zware jongens desnoods een vliegtuig doorboren. Of vanuit het voertuig –op afstand– een brand in cockpit, motor of landingsgestel blussen.
Brandbestrijding op een luchthaven vraagt specialistische voertuigen en vaardigheden. Schiphol beschikt daarom over een eigen brandweerkorps van 140 man, verdeeld over 3 posten. Na een melding moet elke spuitgast binnen 45 seconden in z’n pak paraat staan. Ook iemand die net een douche neemt.
De huidige vloot blusvoertuigen is na vijftien jaar aan het eind van zijn Latijn. Schiphol heeft daarom voor 20 miljoen euro dertien nieuwe crashtenders besteld. De eerste treedt eind volgend jaar aan.
Acceleratie
De nieuwe, speciaal opgetuigde crashtenders –14 meter lang, 3,20 meter breed– van de Oostenrijkse fabrikant Rosenbauer wegen ruim 48.000 kilo. Per stuk. Het achtwielige voertuig kan in 23 seconden accelereren van 0 naar 80 kilometer per uur. „Hiermee behoren ze tot de grootste en snelste brandweervoertuigen van Nederland”, aldus Schiphol.
De zware jongens kunnen met hun krachtige motoren binnen drie minuten overal op het uitgestrekte luchthaventerrein ter plaatse zijn. Daarbij zijn de crashtenders in staat om te blussen tijdens het rijden. Bovendien kunnen brandweerlieden een brand in bijvoorbeeld een landingsgestel, motor of cabine met een telescopische arm, op afstand, vanuit het voertuig bestrijden. Makkelijker en veilig.
De luchthavenbrandweer kan in korte tijd grote hoeveelheden blusmiddelen inzetten: 13.000 liter water, 1600 liter schuim en ruim 250 kilo poeder. De spuitgasten leggen hiermee zo nodig een dikke laag schuim over een vliegtuig. Met deze bluscapaciteit voldoet Schiphol aan de zwaarste luchtvaarteisen. Daarmee mogen de grootste vliegtuigen –jumbo en superjumbo– gebruikmaken van de luchthaven.
De crashtenders zijn ook in staat om de romp van een vliegtuig te doorboren, daar een waterscherm aan te leggen en hierdoor een overleefbare situatie voor passagiers te creëren. Of een brand achter op een cargodek te blussen.
Brede banden
De brandweervoertuigen –8x8-aandrijving– beschikken over een „uitstekende” terreinvaardigheid, meldt de luchthaven. Omdat Schiphol veel drassig grasland kent en soms grote hoeveelheden regen voor zijn kiezen krijgt, worden de crashtenders voorzien van extra brede banden om wegzakken te voorkomen. Tijdens mist, regen of sneeuw kan de brandweer dwars door het veld rijden dankzij een geavanceerd navigatiesysteem en infraroodcamera’s.
Rotterdam krijgt drie nieuwe crashtenders, Lelystad twee. Die voertuigen –met 6x6-aandrijving– zijn iets kleiner, omdat op deze luchthavens kleinere vliegtuigen landen. Deze crashtenders zijn uitgevoerd met een watertank van 10.000 liter, 1200 liter schuim en 250 kilo poeder.