Economie

„Banken moeten beter op klanten letten”

Banken moeten meer doen om te voorkomen dat huizenbezitters financiële problemen krijgen bij bijvoorbeeld een scheiding of een verandering van baan. Dat concludeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

ANP
9 November 2017 14:33Gewijzigd op 16 November 2020 11:54

De toezichthouder geeft banken overigens een ruime voldoende op het centraal stellen van het klantbelang bij hypotheken, blijkt uit de Vertrouwensmonitor Banken van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). De AFM wil echter dat de banken nog meer doen om te zorgen dat hypotheken betaalbaar blijven voor klanten.

De AFM geeft banken een 3,7 op een schaal van 5 voor hypotheken. De meetmethode is aangepast dus een vergelijking met vorig jaar is niet mogelijk. Bij het onderdeel lenen zakte de beoordeling van een 3 naar een 2,4. Banken zouden onder meer duidelijker over de risico’s van leningen moeten zijn. Ook op beleggen zakte het cijfer enigszins.

Verder blijkt uit een enquête van de NVB dat het algemene vertrouwen in banken licht is gestegen. Zo scoren banken beter dan vorig jaar op klantcontact en deskundigheid.

NVB-voorzitter Chris Buijink ziet positieve punten, maar vindt dat er nog voldoende werk aan de winkel is. „Vooral op het gebied van open en eerlijk moeten we nóg beter. Zo bleek bijvoorbeeld uit de panelgesprekken dat consumenten willen weten wat er met hun spaargeld gebeurt, volledige transparantie verwachten over hun bankzaken en proactieve advisering op prijs stellen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer