KLM mag over Siberië blijven vliegen
De dreiging van een sluiting van het Siberische luchtruim voor KLM is van de baan. De luchtvaartmaatschappij heeft een akkoord bereikt met de Russische vrachtvlieger Air Bridge Cargo (ABC) in het conflict over vertrek- en landingsrechten op Schiphol.
ABC was recent zogeheten slots kwijtgeraakt op Schiphol en was het daar niet mee eens. Het conflict daarover liep zo hoog op, dat Rusland dreigde KLM-toestellen te weren uit het luchtruim boven Siberië. Die sluiting zou zaterdag ingaan. KLM vliegt over het gebied naar bestemmingen in het Verre Oosten.
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur had erop aangedrongen dat KLM en ABC rond de tafel zouden gaan voor een oplossing. Over de inhoud van de afspraken deden het ministerie en de Nederlandse luchtvaartmaatschappij geen uitspraken, maar vermoedelijk komt het erop neer dat KLM een deel van zijn slots overdoet aan ABC.
Van Nieuwenhuizen vindt niet dat de Russen chantage hebben gepleegd. „Er is van Russische kant druk uitgeoefend op de KLM en of je dat chantage wilt noemen, ik zou dat zo niet noemen.” De Russen hebben volgens haar geprobeerd hun belangen te verdedigen.
Voor het komende winterseizoen hebben verscheidene luchtvrachtmaatschappijen geen of minder vertrek- en landingsrechten gekregen voor Schiphol dan waarop zij hadden gehoopt. Daarom bestaat er enige vrees dat ook andere vrachtvliegers zullen proberen nog een deal te sluiten.
Caroline Ditvoorst, de onafhankelijke slotcoördinator voor Schiphol, voorspelde een dergelijk scenario in het NRC. Ze sprak daarbij van een knieval voor de Russen, waarmee volgens haar een gevaarlijk precedent zou zijn geschapen. Van Nieuwenhuizen ziet dat niet zo.
De bewindsvrouw wil gaan kijken hoe het systeem van landing- en startrechten voor maatschappijen in elkaar zit en of er verbeteringen mogelijk zijn.