Honda Jazz is prettig ruimtewonder

De Honda Jazz is voor een beetje autokenner geen onbekende. Halverwege de jaren tachtig leverde Honda onder dezelfde naam immers een soort koekblik op wielen dat hier te lande slechts mondjesmaat verkocht werd. De nieuwe Jazz is van een ander laken een pak. Althans wat de vormgeving betreft. Het succes van de compacte Japanner moet immers nog blijken.

Arno Witvliet
1 March 2002 07:38Gewijzigd op 13 November 2020 23:26
De nieuwe Honda Jazz oogt stukken frisser dan zijn voorganger en is voor zijn klasse ruim vanbinnen. - Foto Rob Kamminga ¶
De nieuwe Honda Jazz oogt stukken frisser dan zijn voorganger en is voor zijn klasse ruim vanbinnen. - Foto Rob Kamminga ¶

De eerste Honda Jazz was een wonderlijk ogend karretje. Het vehikel was klein, hoog en hoekig en kenmerkte zich door ver naar de hoeken geplaatste wielen. De twee grote ronde koplampen in het front keken ietwat dommig de wereld in.

De enige in het oog springende overeenkomst die de nieuweling met zijn voorganger heeft, is het relatief hoge koetswerk. De nieuwe Jazz -in Japan, waar hij Auto van het Jaar is, heet-ie Fit- kenmerkt zich door een vlotte en modieuze, maar wat anonieme vormgeving. De auto zou qua vormgeving net zo goed een Toyota of een Daihatsu kunnen zijn. Alleen het front verwijst voorzichtig naar de bloedband met bijvoorbeeld de Civic.

Onderhuids toont de Jazz zich een rechtgeaarde Honda. Honda zou Honda immers niet zijn wanneer er niet een flink aantal fraaie technische vondsten zijn weg naar een nieuw model gevonden zouden hebben. De Jazz is daarop geen uitzondering. De compacte Aziaat wordt aangedreven door een fonkelnieuwe 1,4 liter viercilinder zestienklepper, voorzien van de zogenaamde i-DSI-technologie (Dual and Sequential Ignition). Dat betekent dat de auto twee bougies per cilinder heeft, in een diagonale opstelling. De bougies van elk paar vonken opeenvolgend, waarbij de interval tussen beide bougievonken afhankelijk is van de draaisnelheid en de motorbelasting.

Spaarzaam
De bougie aan de inlaatzijde vonkt het eerst en zodra de vlam zich verspreidt, vonkt de bougie aan de uitlaatzijde. Deze opstelling resulteert in een veel snellere verbranding en een hogere cilinderdruk. Het karakter van het verbrandingsproces maakt een relatief hoge compressieverhouding -en daarmee een relatief laag verbruik- mogelijk zonder dat daarbij aan motorvermogen ingeleverd behoeft te worden. Een en ander betekent heel concreet dat de Jazz gemiddeld elke 16,6 kilometer een litertje euro loodvrij consumeert. Zonder meer spaarzaam.

Wie vervolgens denkt dat het met de spierballen maar matig gesteld is, heeft het mis. De zestienklepper is goed voor een maximumvermogen van 61 kW/83 pk bij 5700 tpm en een maximumkoppel van 119 Nm bij 2800 tpm, waarvan 90 procent reeds tussen de 2000 en de 5000 tpm beschikbaar is. De 953 kilogram wegende Jazz wordt aangedreven tot een topsnelheid van 170 km/h in staat en weet in 12,0 seconden vanuit stilstand een snelheid van 100 km/h te realiseren.

Belangrijker is echter hoe al die fraaie techniek zich in de harde praktijk bewijst. Daar is niks mis mee. De machinerie draait als een zonnetje en is over een breed toerenbereik goed bij de les. De zestienklepper maakt van de Jazz geen strepentrekker maar heeft meer dan voldoende in huis om lekker vlot aan het verkeer deel te kunnen nemen. Het geluidsniveau blijft daarbij keurig binnen de perken en dringt ook in de hoogste toerentallen niet nadrukkelijk tot het interieur door.

Comfortabel geveerd
De Honda Jazz is een lichtgewicht met een relatief hoog liggend zwaartepunt. Dat roept bij voorbaat twijfels op ten aanzien van het weggedrag. Die blijken bij nadere beschouwing ongegrond. De ingenieurs van Honda hebben hun reputatie als onderstelspecialisten hooggehouden. De Honda is comfortabel geveerd zonder te zacht of te stug zijn. Oneffenheden worden adequaat verwerkt, terwijl de Jazz zich ook in bochten beschaafd gedraagt. De Honda heeft een eenvoudig te corrigeren portie onderstuur. Het is allemaal heel voorspelbaar en zo hoort het ook. Honda monteert elektrische stuurbekrachtiging die bij het toenemen van de snelheid in een afnemende dosis assistentie voorziet. Een en ander werkt naar tevredenheid, hetgeen ook voor de handgeschakelde vijfversnellingsbak geldt. Later wordt de Jazz overigens leverbaar met een zeventraps continu variabele transmissie.

De vijfdeurs-Jazz bindt de strijd aan met auto’s zoals de Peugeot 206 en de Volkswagen Polo, maar kan zich volgens Honda op het onderdeel binnenruimte meten met bijvoorbeeld de Opel Astra en de Ford Focus. Dankzij de zogenaamde monobox-styling en de centraal geplaatste brandstoftank kan de 3,8 meter lange Jazz volgens de persdocumentatie bogen op een interieur dat plaats biedt aan vijf volwassenen. Dat moeten dan wel vijf oosterlingen zijn, want met vijf Noord-Europeanen met een gemiddelde lichaamslengte is het in de Jazz niet echt een feest.

Dat neemt niet weg dat de Honda in zijn klasse absoluut een kanjer is wanneer het op binnenruimte aankomt. Voorin is er meer dan voldoende ruimte voor lijf en leden en achterin kunnen twee opgroeiende kinderen of twee niet al te grote volwassenen prima uit de voeten. Het dashboard is modern vormgegeven en steekt prima in elkaar. Dat geldt niet alleen de afwerking, maar ook de wijze waarop het geheel is ingedeeld. De zitting van de stoelen is aan de korte kant.

Achterbank
Een speciale vermelding is er voor de multifuntionele en in ongelijke delen te variëren achterbank. Niet alleen de leuning kan worden opgeklapt, ook de zitting kan omhoog. Verder kan de achterbank zodanig worden opgeklapt dat er een geheel vlakke laadvloer ontstaat. Het laadvolume loopt dan ook uiteen van 380 tot en met 1321 liter. Grappig is verder dat de rechtervoorstoel geheel vlak kan worden gelegd, zodat voorwerpen met een lengte tot 2,4 meter in de Jazz passen zonder dat de achterklep open moet blijven.

De Honda Jazz is er slechts met één krachtbron, zij het in drie uitvoeringen. De Jazz 1.4i S is er vanaf 14.930 euro en heeft standaard onder meer ABS met elektronische remkrachtverdeling, twee airbags, sidebags in de voorstoelen, hoofdsteunen voor en achter, hoogteverstelling van het stuurwiel, getint glas en twee luidsprekers.

Leuker is de 17.010 euro kostende Jazz 1.4i LS, die extra uitgerust is met een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch bedienbare voorramen, radio-cd-speler, afdekzeil in de bagageruimte, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en verwarmde buitenspiegels.

Wie 18.365 euro in de knip heeft, kan dat bedrag spenderen aan de Jazz 1.4i ES, die ten opzichte van de LS goede sier maakt met airconditioning, elektrisch bedienbare achterramen, lichtmetalen velgen en vier luidsprekers.

Staatseuro’s
De Honda Jazz is een leuke auto. De Japanner charmeert niet alleen met prettig weggedrag en een royaal interieur, maar onderscheidt zich bovendien door een fraaie krachtbron. De motor springt spaarzaam om met brandstof en voldoet bovendien aan de zwaarste Europese emissienormen. Zelfs de overheid is onder de indruk, want de koper van een Jazz valt 500 euro premie ten deel omdat de compacte Honda in zuinigheidscategorie B valt en daarnaast wordt er een schone-autopremie van 275 euro uitgekeerd.

Niets lijkt de Honda Jazz een zonnige toekomst in de weg te staan. Nou ja, bijna niets dan. Alleen de prijslijst zou een verkoopsucces wel eens in de weg kunnen zitten. Met een aanvangsprijs van 14.930 euro is de Jazz immers allesbehalve een kaskraker en voor de prijs van de Jazz LS is ook een vergelijkbaar uitgeruste Ford Focus te koop. Om maar eens een voorbeeld te noemen. In dat soort vergelijkingen heeft de Honda het ontegenzeggelijk lastig. Die paar honderd staatseuro’s ten spijt.

Honda Jazz 1.4 LS: € 17.010

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer