Fakenieuws en filterbubbel centraal op expo
Nieuws of fakenieuws? Met de komst van president Trump is die discussie het afgelopen jaar zeer actueel geworden. Het Instituut voor Beeld en Geluid speelt daarop in met de tentoonstelling ‘Nieuws of Nonsens: #demediamindfuck’. De expo wil bezoekers zelf aan het denken zetten over wat nieuws is en hoe dat hun wereldbeeld vormt.
„We mikken vooral op jongeren”, zegt een woordvoerder van het Hilversumse media-archief. „Zij worden geconfronteerd met een complex nieuwslandschap van traditionele media en daarnaast nieuwe media. We proberen daar wat structuur in aan te brengen, om ze zo wat inzicht in de wereld te geven.”
Dat gebeurt onder meer door onderdelen als ‘Maak je eigen clickbait’ (artikelen met een prikkelende kop waar internetters graag op klikken) of Tinderen met nieuws, waarmee de bezoeker kan testen of hij nepnieuws eruit kan pikken. Er is ook een nieuwsspel: bezoekers kruipen in de huid van een politicus of ‘internet-trol’ die het nieuws manipuleert, of zijn juist degene die de andere spelers ontmaskert.
Verder is er aandacht voor de ‘filterbubbel’, waarin mensen belanden als ze alleen nog maar nieuws tot zich krijgen dat past bij hun wereldbeeld, bijvoorbeeld door de bronnen die ze volgen via Facebook en Twitter. Afwijkende meningen worden dan niet meer gezien.
De tentoonstelling is het eerste resultaat van de fusie van Beeld en Geluid en het Persmuseum, in mei dit jaar. Hij is donderdag geopend en duurt in elk geval tot juli volgend jaar - een einddatum staat volgens de woordvoerder nog niet vast.