Grote merken hebben meer last van nepsites
4 procent van de websites die op het eerste gezicht een officiële site van een bekend Nederlands merk lijken, blijkt een phishingsite. Deze nepsites zijn vaak nauwelijks van de officiële sites te onderscheiden. Oplichters proberen consumenten te verleiden om via deze sites bankgegevens te delen of direct transacties te doen. Volgens gegevens van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) is het aantal nepsites het afgelopen jaar met bijna 50 procent toegenomen.
Consumenten komen op deze sites doordat de oplichters mails sturen met een link of doordat ze achter advertenties worden geplakt waarin je kunt doorklikken. De sites hebben doorgaans een domeinnaam die één letter afwijkt van de originele website. „Je kunt er dus ook op komen doordat je een tikfout maakt, bijvoorbeeld Rabibank.nl in plaats van Rabobank.nl”, zegt een woordvoerder van de SIDN.
In haar onderzoek richtte de SIDN zich op de top vijftig van Nederlandse merken. Zij kregen het afgelopen jaar met 964 valse sites te maken. Vaak zijn die maar tijdelijk in de lucht. Nepsites van een webshop worden bijvoorbeeld vlak voor het weekend opgezet en verdwijnen dan weer op maandag. De oplichters zijn volgens de stichting moeilijk te achterhalen. „Wie zich registreert, doet dat vaak met valse gegevens of via identiteitsfraude.”
Uit het onderzoek blijkt dat vliegmaatschappijen het grootste slachtoffer zijn. Vorig jaar waren dat nog financiële instellingen, maar zij hebben veel geïnvesteerd in het waarschuwen van hun klanten.