Binnenland

Gezamenlijke aanpak verdachte webshops

Webshops die hun verplichtingen niet nakomen, worden harder aangepakt. Wanneer het Landelijk Meldpunt Internetoplichting drie of meer aangiftes of meldingen van oplichting krijgt, kan de rekening al worden geblokkeerd. Daarover hebben politie, Openbaar Ministerie (OM) en betaaldiensten aangesloten bij Currence-IDEAL afspraken gemaakt.

ANP
30 October 2017 09:49Gewijzigd op 16 November 2020 11:49

Als een webshop verkeerde producten levert, helemaal niets levert of zich bijvoorbeeld niet houdt aan garantiebepalingen, kunnen sancties volgen om te voorkomen dat meer mensen gedupeerd raken.

„Het is een nieuwe maatregel in de strijd tegen internetcriminaliteit”, zegt een politiewoordvoerster. „Het doel is deze oplichtingspraktijken zo veel mogelijk te verstoren. We hebben eerder ook zulke afspraken gemaakt met banken en Marktplaats.” In de strijd tegen oplichters komt de advertentiewebsite eind november met een nieuwe dienst rond de betaling en verzending van artikelen. De betaling van een koper komt eerst op een rekening van het Online Betaalplatform (OBP). Pas als de aankoop is ontvangen, wordt het geld overgemaakt.

„Niet iedereen voelt zich prettig bij het vooruitbetalen van een product dat nog niet is opgestuurd. Andersom geldt dat verkopers soms aarzelen iets op te sturen als er nog geen betaling is bijgeschreven.” Deze gelijk oversteken-service ziet Marktplaats als een stap om online handelen makkelijker en veiliger te maken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer