Meer omzet maar minder winst voor Colgate
De Amerikaanse producent van drogisterijartikelen Colgate-Palmolive kon afgelopen kwartaal de vruchten plukken van een sterke vraag in met name Europa en Noord- en Latijns-Amerika. Hoewel de omzet in de lift zat, liep de winst duidelijk terug. Dat kwam onder meer door reorganisatielasten.
Colgate behaalde een omzet van een slordige 4 miljard dollar (3,4 miljard euro), wat neerkomt op een groei op jaarbasis van 3 procent. De nettowinst daarentegen liep met 14 procent terug tot 607 miljoen dollar. Die daling werd deels veroorzaakt door de kosten van maatregelen om de efficiëntie te vergroten. Bovendien zat een jaar eerder een flinke eenmalige boekwinst in de resultaten verwerkt.
Maar ook afgezien van eenmalige posten liep de winst van Colgate iets terug. Dat komt mede doordat sommige grondstoffen duurder zijn geworden. Kostenbesparingen wogen daar niet tegen op.